Dnešní zubaté slunce připomnělo romantikům, že mají koupit kytku, sukničkářům, že holky začnou chodit za chvíli na lehko a veteránistům, že se blíží jejich sezóna a konec slintání nad inzeráty a fotkami.
Já jsem každoročně v takový den sedl za volant některého svého vozu, se skřípěním zubů potrápil startér a baterku v napínavém očekávání, kdy už to konečně chytne. Nakonec vždycky škytlo, prdlo, chytlo a jelo se. Podvědomě jsem ovšem věděl, že to úplně správné není a je jedno, jestli jsem to udělal krátce po zimě, či uprostřed léta. Tušil jsem, že po delším odpočinku je potřeba něco udělat, ale nevěděl jsem co všechno. Kromě tankování samozřejmě. Takže jsem raději nedělal nic.
Proto jsem požádal o radu jednoho ze svých guru a sepsal si krátký postup, co s autem dlouho stojícím či po zimě ven vyváděném udělat, abych mu příliš neškodil. Doufám, že znalce jimi neurazím, míním je spíše pro takové dovzdělávající se nadšence jako jsem já. Jsem si též vědom, že tyto rady jsou pravděpodobně nedostatečné pro nějaké kousky spíše muzeálního charakteru.
Tak předně je nutno zkontrolovat stav baterie. Úplně nejlepší je do vozu ji namontovat. To totiž znamená, že jste ji přes zimu měli doma v teple a nedoznala větší úhony. Mrazy ony nemají rád, byť já sám jsem se snažil párkrát je otužovat. Bezúdržbovou baterii zkontrolujeme ampérmetrem, do starých typů baterie dolejeme dle potřeby elektrolyt a dobijeme.
Další úkon se týká paliva. Zde jsem zaznamenal dva názorové proudy. Jeden říká, že je potřeba před zimou palivo vypustit, druhý naopak doporučuje palivo nechat jak je a po zimě pouze dolít nový čerstvý voňavý benzín. Existuje i třetí, podproud, dle kterého je potřeba nechat nádrž úplně plnou. Tím se zamezí srážení vody ze vzduchu a jejímu pronikání do palivového systému. Škyt, škyt. To se stane i v případě ponechání starého benzínu v nádrži, ale nakonec škytne, je to přece jen benzín. Odpůrci prázdných nádrží pak argumentují tím, že na vzduchu rezne vnitřek nádrže a tím se do palivového systému může dostat nečistota. Vyberte si tedy, co je vašemu přesvědčení bližší. První cesta by ale měla vždy vést k benzínce.
Můj guru doporučuje ještě před zahájením sezóny a první jízdou zkontrolovat a případně vyměnit olej v motoru. K tomu samozřejmě patří i výměna filtru!
Nezapomeňte na kontrolu brzdové kapaliny. Jak dlouho ji tam máte? Že jste ji neměnili ani nepamatujete? Možná už je plná nečistot nebo vody. Tu brzdovka absorbuje moc ráda. Pak ovšem nespoléhejte, že ten chodec ještě stihne uhnout…..
A umejt! Obzvláť pokud auto netrávilo zimu pod autoplachtou. Jenže pozor, stáváte se lakovrahem, pokud na nános prachu a špíny vezmete hadr a byť jej namočíte, popřípadě namočíte samotný prach, setřete jej z karosérie. To jste rovnou mohli na mytí použít šmirgl. Prachové částečky prostě pod tlakem hadru vyryjí v laku stopu. Kéž by se mi tak silně dokázaly vrýt do mozku matematické vzorce. Prach je nejlepší smýt proudem vody, wapkou nebo hadicí, a až poté zapojit do práce šampon a hadr.
Ještě než nastartujete to ošetřené, napojené a nabité auto, zkontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách. Nemusím vysvětlovat proč, pouze péči o pneumatiky doplním radou ošetřit je speciálním sprejem zacelujícím drobné praskliny a oživujícím materiál. Vypadá to jako byste už neměli co dělat, že čistíte boky pneumatik, nenechte se však odradit řečmi neznalých a prostředek nastříkejte i zevnitř. Prodloužíte tím životnost kol. Přitom předpokládám, že jste buď v zimě s vozem alespoň někdy popojížděli, když už jste jej buď nepostavili na špalky či kozy. Pokud jste mu dopřáli opravdu nerušený spánek, očekávejte drncání způsobené nikoliv špatnými silnicemi, ale zploštělou pneumatikou. A poohlédněte se pomalu po nové sadě.
Pak už zbývá jen ono standardní: „přední světla svítí, blinkry blikají, stěrače stírají, klakson troubí“ a vyrazit do sezóny plné jízdních zážitků, obdivných pohledů kolemjdoucích, uznalých ocenění kolegů, či oprav neočekávaných závad. Pakliže do vozu ještě přidáte nějakou tu kokosovou, či vanilkovou vůni, popřípadě zpětné zrcátko ověšíte několika stromečky v kombinaci obého, nemůže vás úspěch minout. Jak daleko je asi cítit ten smrad za kabrioletem?
Ať se vám sezona vydaří!