Marlet pana Davida
Na loňském březnovém Veteránském Sosnění zaujal mě pán v bílé závodnické kombinéze, klasickou koženou kuklou a manželkou na sedadle spolujezdce svého podivného auta ještě podivnější značky. Alespoň pro mě, veteránského eléva. Marlet. Hm. Znám Martell – koňáček, znám dort Marletku, ale auto? Puzen opět neviditelnou silou odvážil jsem se k němu přihovořit a k mému podivu vůbec nebyl proti mé prosbě setkat se někdy mimo závody, v klidu, a popovídat si.

Celé léto uplynulo, veteránská sezóna v čudu a já se furt k panu Davidovi nemohl dostat. Práce, rodina, věci… znáte to. A to mě neustále srdečně zval a bez známky netrpělivosti odpovídal na mé maily rušící naplánované setkání. Vzácný člověk.
V říjnu řekl jsem si “dost!” a učinil další pokus. “Samozřejmě, není problém, přijeďte”, odpověděl pan David a mě nezbývalo než se kousnout. Poté, co jsem promarnil půlku dne v nemocnici staraje se o příbuzného jsem nezamířil do práce, abych dohnal resty, ale na mladoboleslavsko, za panem Davidem.
Začínala sychravá část podzimu a na kraj padala mlha. Naštěstí ještě za světla dorazil jsem na právě rekonstruovanou hájenku pana Davida, kam hodlá postupně ustájit svou plechovou kavalerii. No, plechovou – spíš plechovo-laminátovou.
Pan David totiž miluje tříkolové Relianty a na nich je, jak je známo, plechu poskrovnu. Marlet také neoplývá přílišným množstvím kovu, vždyť by jej to v závodech mohlo znevýhodňovat. O co tedy jde? O Triumph Herald, tedy původně. Na jeho podvozku postavili šikovní hoši epesní závodní karoserii zcela prodchnutou závodnickým duchem šedesátých let minulého století. Motor typu OHC o objemu 1,1 ccm vytvoří se dvěma karburátory o něco víc než standardních spitfajřích 66 koní. Malinkaté auto dosáhne rychlosti 148 km/h, která je víc než dostatečná na okruhy typu Sosnová, abyste se zbytečně nenudili na rovinkách. Auto se dá přitom v Anglii běžně dostupnými díly tunit na vyšší výkon. Lze vyměnit sání, provést přestavbu na DOHC, o filtrech a podobných jednoduchostech škoda mluvit. “To by pak ale mohlo být až nebezpečné, alespoň pro mé potřeby to tak vnímám” řekl mi k tomu pan David na mou otázku, zda hodlá tunění podstoupit. Na svém Marletu žádné větší zásahy neprováděl a není ani příznivcem velkých oprav, kompletních rekonstrukcí a staveb aut. “Já se chci hlavně bavit, jezdit, srážet se a pálit benzín” shrnul své motto, neboť “rekonstrukcí a oprav jsem si užil v životě až dost, Marlet není můj první veterán”. O podle toho vypadaly i další jeho kousky ve sbírce. Vším se dá jezdit, funkční byla i replika horkovzdušného stroje, u kterého mě na začátku návštěvy přivítal. Vše přitom nese oku příjemné znaky používání a patiny.
Krásně jsme si popovídali, ukázal mi své Relianty, Minervu, Sněhurku, švédský chopper a vy se můžete těšit, že vám o nich napíšu něco víc. Nejspíš na jaře.
Veteránská burza Piešťany
Na Slovensko do rodných Piešťan jezdím teď velice poskrovnu. Dá se říci jednou ročně. To pak jedu na týden, abych si město užil. I letos jsem tam o prázdninách zajel.
Už dlouho jsem se také chystal navštívit tamní veteránské muzeum, vždyť v mém městě nedávno s velkým úspěchem obnovili veteránský svátek zvaný Piešťanská stuha, jehož tradice sahá až před druhou světovou válku (tehdy to samozřejmě nemohla být akce veteránská). Má touha se znásobila přečtením „billboardu“, dá-li se tak nazvat jediný hadrový transparent ve městě přivázaný na zábradlí jedné křižovatky. Tento hlásal, že o víkednu se koná veteránská burza. Hurá! Možná si něco koupím pro radost mou a k závisti mých kamarádů! Že by další veteránský víkend, neboli VV? (na mou duši podobnost s „Věci veřejné“ je čistě náhodná).
Veteránské muzeum…
Veteránské muzeum však ne a ne najít. Museli jsme dokonce shodou okolností nechat opravit naše auto někde v místech, kde se snad má nacházet. Žádná cedule však nikde není, a tak vlastně nevím, zda jsou v Piešťanech a okolí muzea dvě, anebo je piešťanským veteránským muzeem to v blízké vesnici Moravany nad Váhem.
Hm.
Vojenské historické muzeum…
V kritickou sobotu dopoledne jsem donutil děti místo na hřiště nastoupit do auta s tím, že se jedeme podívat na letadla do vojenského historického muzea, též v Piešťanech a tajně jsem doufal, že se dostanu i na onu burzu. Vojenské historické muzeum stojí skutečně za návštěvu, je z něj cítit čiré zanícení pro věc. Peněz hoši moc nedostávají, přesto postupně dávají techniku dohromady a venku na ploše jim tiše rezne depozitář Migů, Miček a Suček.
…a konečně veteránská burza
Po prohlídce muzea jsem zase zahnal děti do auta, abych je vyhnal o 100 metrů dál (přes velkou silnici) a slastně vydechl „aaaaaaaach“, že jsem si splnil malý cíl – dostat se na burzu. Ovšem vejda do jejího areálu, ozvalo se znovu „aaaaaaaaach“. Tentokrát ovšem šlo o překvapení, rozčarování, zmatení a dalších divných pocitů. Na nádherné rozlehlé ploše s luxusními trhoveckými stánky bylo rozmístěno asi 6 (slovy šest) prodejců. Z nich 3 (slovy tři) prodávali busty Lenina a medaile tohoto druhu, případně předválečné skleničky středostavovské rodiny pochybného vkusu, jeden měl šlapací autíčko (v nádherném stavu!) a pár zadních světel bůhví z čeho, další pár neidentifikovatelných dílů z motorek a poslední byl výrobce kopií výrobních štítků, kterého jsem potkal už na burze v Mohelnici. Hodný pán. Koupil jsem od něj štítek na Mercedesa a v podstatě splnil svou misi. Rychle jsem vypadl.
Hm.
Tak takové to tedy bylo. Že prý je blbost, aby burza trvala celý víkend, říkal jeden pán, kterého prodej na burzách živí. Já myslím, že na tom něco bude. A třeba i na tom, že burza je sice v hezkém prostředí, ale zcela mimo město v místech značně nefrekventovaných a slušel by jí pro začátek, než si lidi uvyknou na ni chodit, nějaký menší prostor. Bojím se, že v tomto případě např. prostor autobusové zastávky některé ze zrušených linek. Na rady ovšem já nemám „gebír“.
Podzimní Auto Moto Sport Classic
Včera večer neomylným zrakem zabrouzdal jsem do regálů s časopisy na jedné benzínce a našel jsem jej! Po dlouhých měsících je tady opět Auto Motor Sport Classic, česká edice. Časopis, který mě inspiroval jednak ke koupi Alfa Romeo Spider, neboli mé Claudie a jednak i k psaní tohoto blogu.
Nepřehlížeje obsah ni fotky vzal jsem rovnou tři kusy pro sebe i kamarády, stále ještě puzen v socialismu zrozenou všudypřítomnou otázkou „Co kdybych jej už zítra nesehnal?“
Bohužel, doma jsem byl, přiznám se, malinko zklamán. Toto číslo je celé věnováno škodovkám. Bylo zřejmě vytvořeno v úzké spolupráci s automobilkou, coby dokonalý marketingový nástroj pro šíření informace, že v Boleslavi otevřeli konečně veteránské muzeum, jaké si značka jistě zaslouží.
On je snad někdo mezi veteránisty, kdo to ještě neví?
Mám škodovjenky rád, jsou součástí našich životů, ať se nám to líbí nebo ne. Hodlám se bít za právo hundrtek existovat na veteránském nebi. Psal jsem o mé stopětce a na tento příspěvek mám nejvíc komentářů. Není jich mnoho, uznávám, ale je jich nejvíc. Statistika je neúprosná.
Proč ale časopis, který mám rád pro jeho rozmanitost, zčásti „Gott sei dank!“ díky původně německým článkům, píše o výlučně jedné značce? Zajisté to byl z marketingového hlediska báječný tah – Škodovka bude v muzeu propagovat časopis a časopis propaguje automobilku. Jednoduše geniální, geniálně jednoduché (nebo to je jiná značka??) Škoda, Škoda, Škoda ….. není to škoda?
A nejde mi nezeptat se znovu: On je snad někdo mezi veteránisty, kdo ještě časopis nezná?
A dále: Kde zůstal čtenář?
Nebo: Nemá automobilka na svůj vlastní časopis, či jen nějaký speciál, jako má BMW, Mercedes…..?
Anebo: Ono muzeum nebude mít katalog? Web stránky? Profil na facebooku?
Pak jsem si ještě přečetl jeden článek o nějakém veteránském rallye typu: „Přijeli jsme ráno, konečně jsme odstartovali, obědvali jsme a večer se účastnili vyhlášení výsledků, pak jsme unavení ale šťastni ulehli na lože“ a posmutněl jsem ještě víc.
Zítra to ale jistě bude lepší, zítra si přečtu určitě nějaký hezký článek, byť opět o nějaké škodovce. A pokud ne zítra, tak za půl roku, v novém čísle, o nějakém jiném autě. Neexistují chyby, jen lekce, z kterých se člověk učí. Já těm hochům novinářskejm fandim.
Homemade historic
Začátkem května jsem psal, že jsem měl víkend jak víno. Že jsem za ty dva dny stihl absorbovat čtyři veteránské podněty. Ono jsem je sice zažít stihl, ale napsat o nich něco kloudného zas nebylo tak jednoduché. Obzvlášť pokud zažijete dva zážitky dostatečně intenzivní na to, aby se vám vryly do dětské části duše, ale při konfrontaci s jinými „znalci“ si připadáte trochu jako …. no jako idioti.
Ty dva zážitky týkaly se totiž automobilů nákladních, automobilů Tatra, automobilů na veteránských značkách, ovšem ani jeden nebyl ve stavu „jako-by-sjel-z-výrobní-linky“ a oba byly tak nějak upravované.
Úpravy přitom pozměnily vozy v rámci jejich technických možností tak, aby lépe sloužili zvolenému účelu. Ten byl ovšem jiný, než původně zamýšlený při konstrukci vozu. Pro samotného majitele nebo uživatele ovšem znamenaly podstatné zvýšení užitných možností s ohledem na současné funkce vozidel. Nikde není psáno (díky bohu!), že s veteránem smíte jen jezdit na srazy a soutěže, a že jej nesmíte například zapřáhnout do práce. To je asi v příkrém rozporu s užitím třeba předválečných vozů nebo nejdražších technických památek automobilismu. Na druhé straně jsou youngtimery. Často jsou používané k dennímu provozu, někdy i na veteránských značkách. Účel prostě předčí formu a kdo je jiného názoru, je to jeho věc.
Tak jsem si zodpověděl otázku užívání veterána v provozu. Zbývalo už jen vyřešit teoretický „problém“, jak vnímat vozidlo vzniklé prý na základě historické dochované technické dokumentace údajně někdy v dřevních dobách československé normalizace, pro údajně historické složky obrany státu. Obzvlášť pokud dílenské zpracování vozidla nekorespoduje s jemnou filigránskou mechanikou, na kterou jsme tak pyšní. Také obzvlášť, pokud po veřejnosti kolují informace, že podobné vozy ovšem menších rozměrů než jsou na oné dokumentaci „našli“ ještě další dva majitelé někde v hlubinách zapomnění a po oprášení je vytáhli na světlo boží. Což jim nikdo „soudný“ nevěří. Nevěřit bylo vždy velice jednoduché, nevyžaduje to žádnou práci.
Pak jsem otevřel jarní číslo Auto Motor Sport Classic a v něm článek o Paulussen Beradino, kteréžto vozidlo si v Německu, na podvozku Porsche, vyrobil jistý Johannes P. Paulussen. Auto na fotkách vypadalo dobře, navíc proti našemu „speciálu“ obsahoval vícero prvků z jiných vozidel. Historický šmrnc nepochybně mělo, protože bylo vyrobeno v době veteránské podle směrnic FIVA.
Třeba bychom mohli vymyslel novou kategorii veteránů, např. Homemade Historic, a do ní jednu naši Tatru zařadit. Konkrétně ji bychom pak mohli nazvat Tatra 805 Spešl. Uznejte, že tento název zachovává světovost, přitom přihlíží k místním jazykovým specifikům. Zdůvodnění existence a legálnosti veterána jsou na světě, teď už jen zbývá onen vehikl popsat. To ovšem vždy lépe zařídí obraz, nejlépe „hejbací“. Prohlédněte si tedy mé krátké video z jízdy tímto unikátem pana Nováka.
A zde je ještě pár fotek, aby byl účinek dokonalý. Pokud se samotného účelu tohoto vozu týče, je v podstatě prostý. Potřebovali jej psovodi, aby se pohodlně se psama – nejčastěji vlčákama – vešli na korbu a mohli komunikovat během jízdy s řidičem. To jim Tatra 805 neumožňovala a jiné vhodné vozidlo zřejmě neměli. Mohli bychom se také bavit o smysluplnosti vozu, o jeho originalitě, estetičnosti či úrovni zpracování, ale to až pokud nebudume mít opravdu co na práci, že?
Bylo by hezké zachytit někde vzpomínku skutečného uživatele na toto auto. Pokud někoho takového znáte, budu rád za každou infrormaci.
P.S. O té druhé Tatře také napíšu, brzy
Audi Quattro – sportující veterán
Nedávno jsem zde pověsil krátké video z letiště u Mnichova Hradiště, kde jsem potkal na přistávací dráze podivnou kombinaci audin. Jedna červená A5 s chlápkem, co se se mnou odmítal bavit a u toho dvě nádhery na veteránských značkách. Tož to mi nedalo a majitele jsem si odchytil stranou, abych jej vyzpovídal.
Pan Štěpán mi prozradil, že jde o repliky Audi Sport Quattro, to je ta kratší bez přídavných světel a Audi Quattro A2. Konečně jsem si udělal obrázek a jasno, jakožto chodící zásoba všeho možného jen ne encyklopedických informací jsem v této oblasti trochu tápal.
Repliky postavil se svým známým, který kdysi za ním přišel, aby mu pomohl postavit repliku prvního quattra, protože byl do něj zamilovaný. Tomu nelze nerozumět. A pokud chcete koupit originál, je to pro normálního smrtelníka jen velice málo možné. Jsou totiž dost těžko dostupné, v Tescu například ani jedno z 219 kusů vůbec nekoupíte. Jejich cena za dobu existence vyšplhala ke dvoum až pěti miliónům. Zřejmě podle to, čí zadek propotil sedačku a jak moc je který kus bouchlý. V Čechách jde o jedinou jezdící repliku, originál zde údajně není žádný.
(Hm, nechává se takové auto v „původním“ nabouraném stavu, protože tuto patinu zajistil nějaký slavný závodník? Zvýší se tak cena vozu, protože je to kus, co nedojel nějaký slavný závod?)
Pan Štěpán svému kamarádovi rád a lehce pomohl, neboť se zabýval výrobou laminátových produktů. Vzít míru na formu a vyrobit podle ní díly tudíž nebyl problém. Samozřejmě nejen karoserie, původně ze sedanu, dělá quattro, jenže mechanické části jsou v podstatě totožné s později vyráběnými Audi 80 a 90 pro civilní účely. To vezmete nápravnici, kardan, třeba i převodovku z 2,7 BiTurbo a všechny příruby jsou udělány tak, že auto lze poskládat jako stavebnici. Přidáte 20ti ventilový pětiválec s turbem o výkonu cca 280 koní a auto je hotové (babicovo „Pokud nemáte pětiválec, dejte tam tříválec“ by asi úplně nefungovalo, asi nemělo by to ten odpich).
Vzhledem k cenám takových dárců orgánů ať již na trhu s ojetinami nebo v druhovýrobě lze repliku postavit, udržovat při životě a užívat si ji za relativně normální peníze. Stavba první repliky trvala cca 8 měsíců, na A2 už věděli kam a na co šáhnout, takže ji po pěti měsících měli hotovou a v době našeho setkání šlo v podstatě o nové auto. Z dárce Audi Coupé GT5 zůstalo v podstatě jen dvěře a střecha. Á dvojku pánové postavili s použitím desetiventilového pětiválce s turbem a elektronickým vstřikováním již pro pana Štěpána, protože se v rámci prací na Sport Quattro do myšlenky bavit se jízdou na klasické čtyřkolce zamiloval. Manželka je přitom zastánce hesla „Kdo si hraje, nezlobí“, takže mu čas strávený na dílně nebo v terénu toleruje a autem se také ráda sveze.
Se Sport Quattro začali pánové objíždět nějaké ty rallye závody, rozhodně si auto nepostavili na leštění v obýváku. A a že nejsou dařilo se jim zejména na sněhu a párkrát i vyhráli. Dvakrát ale auto „zakoplo“, v Bad Schembergu šlo přes zvodidlo a přes boudu, tak se rozhodli nadále jezdit spíše v kopcích kolem baráku a moc to netrápit. Oprava sice nebyla náročná, ovšem dostatečnou zábavu si prý užijí v nedalekém Českém ráji. V této oblasti je můžete potkat na benzínce nebo u cukrárny a klidně je je zeptejte třeba na další technické detaily, rádi si s Vámi popovídají. Je taky dost možné, že je už potkáte v nové replice audiny Waltera Röhrla, na kterou se chystají teď. Co do dalších cílů je už jen pálit benzín. A proč ne?
O 105 – ještě jedna pohádka
Dopředu upozorňuji, že tento článek popisuje ilegální postup. Pro slabší povahy snad bude lepší, aby si šly číst nějakou jinou pohádku. V tomto příběhu totiž hlavní roli hraje automobil, který byl jako Jeníček s Mařenkou ukraden z lopaty Baby Jagy, v našem pojetí likvidačního šrotovního lisu.
Onen lis měl v plánu jednoho dne ve městě stověžatém za sedmero horama slisovat starou škodovjenku model 105 v barvě papouščího trusu, tak jako jich slisoval již tisíce, do úhledné kostky. V tento den však přijel rytíř, nejspíš nějaký obyčejný blázen to mohl být, a onu škodovjenku před smrtí zachránil. Nebylo to polibkem, jak to v pohádkách bývá, spíše vysázel na stůl kupu peněz, aby ji zachránil. Doslova kupu, protože rozbil jeho největší hliněné prasátko, aby celých těch 2.000 korun, co škodovka stála, dal dohromady. Byla to v drobných docela slušná hromada. To není jako třeba milion v bankovkách, to tu váhu nemá!
Všichni se rytířovi divili, proč vynakládá své úspory sbírané po kapsách svých džín po celý rok na nějakou takovou divnou princeznu. Ale on věděl, že ten nejhnusnější koník co plní své ožebrované bříško na čarodějových pastvinách, je ten pravý. Tento koník měl totiž na sobě rzi méně než nové Alfy Romeo dovážené po moři do USA v osmdesátých letech. Po cestách se naběhal jen kolem 60.000 kilometrů a byl v péči jednoho majitele a že to byla péče opravdová a z lásky. Ta žebra mu trčela po bocích jen ve vyprávění zlých jazyků, kteří se od domácí značky vždy odvraceli a kdybych jim předložil naprosto, ale naprosto stejné dvě krabičky od sirek a o jedné prohlásil, že je z USA, tak by řekli, že ty sirky s USA jsou lepší.
Vnitřek toho vozu již odhlášeného z evidence a odsouzeného k pouhé likvidaci byl úžasně zachovalý, jehla a nit mohou mít ještě dlouhou dovolenou, než budou muset opravovat jeho textilní vnitřek s koženkovými okraji, pokud vůbec. Na volantu kůže obalující umělohmotný věnec jakoby čerstvě Indulónou natřena byla, motorový prostor ve stavu, že by se v něm dalo žrát. Palubní desku zdobí dobové rádio Tesla a pár zlepšovacích návrhů jistě vyrobených podle návodů z Udělej si sám / Urob si sám, byť jejich funkce je prozatím rytíři zachránci utajena.
Ten ostatně mohl se o kvalitách Škody 105 přesvědčit ihned na místě při záchraně vozu, když si půjčil akumulátor z nějakého jiného na smrt odsouzeného vozu, za onoho sychravého podzimního odpoledne jej zapojil za zadní sedadlo škodofky, trochu benzínu svou okovanou botou několikrát napumpoval, otočil stylizovaným klíčkem a…. a bez problému na cvrnknutí nastartoval. Motor nad zadní nápravou umístěný s výkonem 52 bhp si po chvíli vrněl píseň dlouho nezpívanou a rytíř si liboval, že se rozhodl dobře. Byť nevěděl, co se stopětkou bude, kromě záchrany ze chřtánu temnot, dělat.
Odložil ji tedy do svého paláce, kde s jinými děvami, sice urozenějšími, ale pošramocenějšími, rozmlouvat mohla a pozornost ji další dva roky vůbec nevěnoval. Až když jednou přiměla rytíře neblahá okolnost přestěhovat svůj, dá se říct harém, do nových prostor, musel ruku svou opět položit na svou socialisticko-okrovou krasavici. Setřel z ní prach, aby z ní alespoň trochu viděl, a znovu se pokusil po zapojení baterie oživit její srdce, pořád na ten samý zbytek benzinu, jehož stáří se dalo odhadnout na jednu pětiletku. A ona? Trochu zakuckala, ale po chvíli ji z výfuku již vesele dým z výfuku k nebi stoupal.
Naprosto neuvěřitelné rytíři se to zdálo. Vždyť vozy jiných značek, vznešenějších mnohem víc, protestovaly, že se jim v nádrži voda vysrážela, že už příliš dlouho ouhořem stály a ona, skromná, byla jen ráda, že ji někdo opět k životu probudil.
Můžeme se jí smát, jak zvuk jejich dvěří při zavírání zvuk pečící trouby připomíná. Můžeme se křenit nad jejím proletářským původem. Nikdo, ani ten kočí, co rytíři palác stěhovat pomáhal, nemůže však zapřít, že škodofka i mercedes roztáhla a po terénu rozbitém poskakovala, jen aby přání rytířovo beze zbytku splnila. Některé jiné harémové krasavice musely se do nového paláce na povozech vést, ona však, po vlastní ose přes sto kilometrů ujela. To už samozřejmě dostala dávku nového benzínu a možná ji kočí přinutil dosáhnout maximální 140 km/h rychlosti, nebo nedejbože zkusil její odpich z 0 na 10 za 19 sekund.
Rytíř se tedy na znak vděku rozhodl, že jí nikoliv půjčený, ale vlastní akumulátor pořídí, sežene někde dobovou hlavici na rychlostní páku, pořádně ji vydrbe a do tepla ji uloží. Hlavici už má, krásnou, z průhledného polypropylenu, v němž jako hmyz v jantaru tkví autíčko. K tomu sehnal zahrádku a plato vajíček na zadní okno. Až v léte na zahrádku naloží nějakou tu matraci, kamna, či tyčky k rajčatům, vrátí se Š 105 v mysli do svých nejlepších časů, kdy z Prahy své tehdejší pány na venkov na chalupu za čerstvým vzduchem vozila. Sehnal již i pár dalších rekvizit, aby dnes tak moderní retro bylo dokonalé:
Máte ještě ty pravé české škodovky? Kolik jich z původně 1.350.250 kusů je ještě mezi námi? Užíváte si zatím zdovjnásobení jejich tržní ceny, když naberete plnou? Proč se otestují Opli, Fordi, Mercedesy a jiná imperialistická havěť a škodovjenky 100 + se jen zcela výjimečně a za průletu komety Halleyho kolem Země povolí na veteránské značky? O co jsou horší než Octavie, Rapidy a Spartaky na jedné straně časové osy a Octavie TDI, Rapid a Fabia na její druhé straně?
Době na Truc
Už jsem o nich psal a klidně zopakuji, že ze setkání s nimi mám kdykoliv a vždy ohromnou radost. Jak se stalo, že bratři Trucovi, dle mého názoru vzrůstající nová vlna veteránismu v Čechách, k autům přišli?
Jiří, starší byť menší brácha, byl zřejmě benzínem křtěný. Asi jak mohl sednout na vehikl poháněný motorem, tak na něj sedl. Myslím, že jde o klasický scénář vesnického vývoje kluka, který když okolnosti dovolily, osedlal pincka, pak něco silnějšího a v osmnácti, jak jinak, automobi.
A že se práce neštítí, není zatížený řečmi, že něco nejde, tak si brzy pořídil první vůz, aby měl čím jezdit do školy. Hned napoprvé si splnil sen. Od mala byl poznamenán, jako tisíce jemu podobných v Čechách, seriálem Profesionálové. Tudíž ani nemusíte nahlas hádat, o čem ten sen byl.
K jeho modrému Capri Mk III 2.3 Super GT mu pomohl kamarád, který znal toho správného obchodníka. Hned napoprvé se v roce 2005 Jirkovi povedlo koupit vůz ve výborné kondici, na kterém nemusel dělat zhola nic a nechat na něm patinu. Vyjma standardní výměny náplní a spotřebních částí samozřejmě. Vůz prý původně vlastnila německá paní narozená roku 1913. Zde bych viděl první „době na truc“, protože častým úkazem mladíka vrtajícího se v autě je dovrtávání různých děr na ooooohromné repráky a ještě ooooohromnější křídla a spoilery, nikoliv zachování auta v původním stavu. Ve stavu, do jakého jej vymysleli lidé, co studovali design a nějaký ten pátek tříbili vkus…
Sice si krásné Capri pořídil, měl ale problém s jeho registrací na veteránské značky. Právě probíhala realizace legislativních změn v značení veteránů – rozdělení centrálního registru na krajské. Asi to mělo podobný průběh jako letos spuštění automatického systému, akorát se o tom tolik mezi národem nevědělo. A tak Jirka asi půl roku volal týden co týden na nově zřízený a nefunkční krajský referát až si jej příslušný referent pamatoval. Nakonec, když už vše začalo fungovat, odměnil Jirku naprosto luxusní veteránskou značkou. Myslím, že kvůli ní Jirka nemůže nikdy své první Capri prodat.
Jenže ouha, když už si pořídíte Capri ve stavu téměř dokonalém, srdce vám nedá, abyste jej drali denně. Takže si Jirka pořídil Fiat Uno, pak Forda Granadu, Taunuse, v současné době má Opla Omegu na plyn. Všechna ta auta v podstatě zužitkovává až do konce. Nutno ovšem dodat, že s Omegou jsme jeli letos do Essenu a zvládla tu cestu líp než já.
To Ondra, ten přeskočil level motorek, bavily ho spíše ryby. Pak si k dosažení dospělosti pořídil Corrado VR6. Taky se mu pekelně líbilo a hledal podobně postižené. Jenomže na prvním srazu poznal, že je postižen málo, protože neměl ani v nejměnším chuť „vylepšovat“ původní stav o podivné kusy laminátu a plechů aplikované s vrstvou kytu na automobily. Corrado šlo do světa.
Tu v roce 2010 zjistili, že v sousední vesnici je na prodej od kamarádova táty další Capri. A ne Capri ledajaké! Byl a je to vůz, ve kterém si Jirka vymodlil své první svezení v Capri v životě! No nekupte to… Vše zůstalo v původním stavu, ono po 58.000 km se toho moc měnit nemusí. Tedy kromě laku, který z původné zlaté onen pán změnil na červený. Asi si podvědomě přál Ferrari… A tak hochům v garáži přibyl šestiválcový po celolaku opět zlatý Mk.III dvoulitr. Kdyby snad měl někdo pochyby – auto kluci komplet odstrojili, něchali kvalitně nalakovat a zpět nastrojili, ne že by jen tak nechali auto polejt lakem, jak se to často stává. Většinu prací si udělají sami a i když umí třeba i s počítači, nesedí u nich hodiny bezduchým brouzdáním na netu či hraní her. V jejich generaci je to myslím další „době na truc“.
Ondra, stejně jako Jirka, na denní provoz používal a používá jiné plechovky. Většinou Granady, celkem jich měl tři. K tomu nějaká ta škodofka, dnes BMW. Pak ještě kamarádovi zachránili „emká dvojku“ z roku 1975. Nemohli přece dopustit, aby se třílitr dostal do nějakých nepovolaných a nevzdělaných rukou. Jeho úplně původní majitel byl doktor (možná i z hor). On ten kámoš není ledajaký, říká se mu Otec Capri v Čechách. Údajně do Čech přivezl valnou většinu těchto vozů. Tento vůz ovšem musí JIrka s Ondrou od šroubku předělat. Už má za sebou odstrojení, vyčištění, vyvaření a nový celolak, takže u překročili horizont.
Než jsem stihl tento článek dopsat a publikovat, zachránili ještě z Aukra dárce orgánů Mk III původně s dvoulitrovým čtyřválcem s vinylovou střechu a s finanční pomocí rodičů ještě fialovou stošedesátikoňovou 2.8i Mk III s originálně z fabriky rozšířenými blatníky ve verzi RS body kit (X-pack), tedy verz z roku 1981, aby se ta jedna z pěti v republice nemusela bát, kam se na stará kolena ještě dostane.
Aby se měli s kým scházet, založili hoši Klub historických vozidel Křenovice. Na cestě k němu sice prodělali první sraz s dospěláckou realitou, když se rozkmotřili a rozloučili s partou jim podobných lidí ovšem s radikálně jinými názory na uspořádání světa, nicméně bratři myslím vyšli se ctí. Potřeba zapojit se do současných veteránkých struktur a ukázat, že klub nemají jen pro legraci a cucání dotací, je vedla k uspořádali první Křenovické jízdy. Očekávali kolem 10 aut jejich kamarádů a ejhle, ono jich přijelo na padesát! A líbilo se a tak napříště přijelo ještě víc aut (mé mezi nimi)!
V současné době pracují pomalu ale jistě na BMW E3 3.0 Si. Je po laku, teď nastala fáze skládání a shánění nových či zánovních náhradích dílů. Něco daroval i další kus BMW pořízený někde v Německu. A do budoucna? Ondra má životní sen Lamborghini Espada, Jirka básní o rollsu a já jsem přesvedčen, že je jednoho dne budou mít. Oni hoši nejsou z té rasy „tývoetobychjednouchtělmítažmitomámadovolí“. Oni hoši když řeknou, že něco jde, tak se můžete spolehnout, že to bude, a ne až někdy o vánocích za dvacet let. A ani to není v dnešní době tak obvyklé, tedy „DOBĚ NA TRUC“.
Duo Mercedes
Před dvěma týdny jsem trávil na kolegově chatě na Moravě a samozřejmě jej alespoň v myšlenkách věnoval starým autům. Myšlenky se malinko zhmotnily tím, ze jsem cestu na chatu pojal jako cíl a rozhodně se na ní svým prvorozeným, Maximiliánem anóbrž MB 420 SEL, W 126, nehnal. Ne že bych se netěšil na kolegu a další kamarády, jen jsem prostě nevytlačoval auta před sebou ze silnice, neproklínal každou červenou a nechrlil uvnitř kabiny nadávky na kamióny v kopcích. Jel jsem, dá se říct, na spotřebu.
Tím pádem jsem do cíle dojel, odpočatý a plný zážitků. Představte si totiž, ze jsem potkal asi 15 veteránů! Bylo na co koukat, pozdravit se a kolegy a bylo nad čím přemýšlet. Třeba jak budu psát tento článek. Uvažoval jsem, že pokud bych u sebe měl foťák, mohl jsem napsat článek i s fotkami, co jste cestou potkal. Jel jsem ovšem sám, takže bych to nezvládal. Dokážu za volantem jíst, pít, kouřit, líbat se, ehm telefonovat, ale fotit zrcadlovkou, to bych opravdu nedal.
Proto když jsem cestou zpět potkal přede mnou kolonu způsobenou podivným pomalu se plížícím pekáčem s podvalníkem, zpozorněl jsem. A když to zastavilo u krajnice, aby to dalo přednost (!) všem těm spěchajícím, neváhal jsem. Ani 50 metrů od nich jsem zaparkovat i já. A ejhle, on to byl Mercedes! V životě jsem takový neviděl, ale to zatím není nic neobvyklé. Při mém nízkém věku…
Pánové se vraceli z Cihelen 2012, kde si hráli na čeťáky a raubáky kolem prvorepublikové betonové pevnosti. V původně hasičském voze, nyní předělaném na něco jako radiovůz, převáželi i sapiky, uniformy a další propriety dokreslující atmosféru doby po mnichovské zradě. Museli to být ohromní nadšenci, protože jet s tímhle až odněkud od Prahy, honit se mezi umělými výbuchy v tricetistupňových vedrech s flintičkou a v mundůru, to chce opravdu velké srdce.
Zcela povrchně jsem se dozvěděl, ze jde o Mercedes Benz L 1500 S, kterému nenechavci sebrali původní budíky, ale jinak je auto vcelku v originálu. Udělal jsem pár fotek a něco mě pudilo jet dál….
Stodevadesátka
… Až jsem po pár obcích narazil na parkovišti před supermarketem na dalšího oldtajmra. Nebyl jsem líný vrátit se na nejbližším kruháči zpět a již při parkování jsem poznal, ze jsem udělal dobře. Majitel mě srdečně pozdravil ještě jsem ani nezastavil, vida hvězdu na mé kapotě. Na té jeho se skvěla totiž také.
Takhle nějak jsem poznal pana Chalupu a jeho Mercedes Benz 170 V, W136, vyrobený v roce 1944 v modelu roku 1936. Jde navíc o vylepšený model z let 1044-45 s kódem W 136 I nebo II. Na zadním sedadel skvěle zachovalé ho interiéru se mu ještě považovala vlajka s orlicí, kterou měl při zabírání sudetské pevnosti v roli vysokého důstojníka wermachtu upevněnou v držáku na blatníku svého krásně zrenovovaného vozu. Pracoval na něm myslím 5 let, z nichž dva sháněl dokumentaci, i přímo z fabriky a za ťežká prachy, aby bylo všechno jak má být. Vůz byl improtován z Německa někdy v roce 2000 českým mercedesářem, od kterého jej právě pan Chalupa koupil.
Pak nás dojela ona dodávka v kamufláži a já se dozvěděl, že i jejím majitelem byl právě pan Chalupa. Proto to puzení jet dál…. Původně jela stodevadesátka na podvalníku taženém L 1500, v tom vedru a přes ty kopce se pánové rozhodli nezatěžovat příliš dodávku, takže ji pan Chalupa vedl po vlastní ose. Ještě mi k náklaďáku dodal, že byl původně v roce 1943 přidělen k Luftwaffe jako letištní speciál, prezentovat jej lze i jako spojovací, štábní nebo sanitní speciál. Udělal jsem tedy pár fotek a domluvil se, že jej někdy navštívím a pokecáme trochu víc. Těším se já a samozřejmě se tešte i vy.
P.S. Všimněte si, jak je MB 170 zaprášená. Pan Chalupa chtěl před focením auto prachu zbavit, ale já jsem trval na tom, že pokud byl tento krásný automobil plnit tak ušlechtilou misi, jako je připomínání dějin, musí to být zdokumentováno po pravdě.
Jede traktor, jede do hor, orat brambor
Úvodní úvaha
Ve veteránských časopisech stalo se jakousi módou vymezovat se vůči fuj fuj moderní technice neposkvrněné potem našich dědů obvykle tím, že starými auty nejezdíme tak zběsile rychle jako turbodýzly. Statisticky je s nimi spojena menší nehodovost, jejich řidiči jsou klidnější a vyrovnanější. Pokud k tomu přidáme kabrioletistický vítr ve vlasech a slunce do tváře, není větší známky motorozjímání. Já sám si to také užívám.
Naše míra oproštění se od věcí světských a konzumních při jízdě však poněkud ztrácí barvy, srovnáme-li se s řidičem historického traktoru. To už je v podstatě sám Budha!
Setkání třetího druhu
S jedním takovým jsem se setkal v březnu na veteránské burze v Mohelnici. Nešlo-li by o traktory, dalo by se říct, že jako blesk na čisté nebe vstoupil do mého světa pan Barčák se svými třemi v y m a z l e n ý m i traktory. Už tehdy jsem slíbil, že o těchto skvostech napíšu, takže slib plním. Pravda, počítal jsem, že to bude dřív. Nejsem ovšem žádný “TD červené Í”, jsem již youngtimer, a tak vlastně nikam nespěchám.
Cool look
Traktory v Mohelnici představil pan Barčák s přáteli, a to ve zcela stylových nově vypraných a do puků nažehlených montérek, montérkové bundy, aby zádíčka neprofouklo. Samozřejmě nemohl být prostovlasý, na příjem GPS signálu pro rovné brázdy asi, měl na hlavě rádiovku. Kolorit dotvořily fungl fasované černé dělnické boty s ocelovou špičkou.
Veteránisticko-traktoristické začátky
Pan Barčák mi řekl, že k motorovým povozům si vztah vypěstoval už v ranném mládí. Na rozdíl ode mě. Někdy v sedmi letech už uměl řídit po poli prvního Zetora používaného jeho dědou, soukromým zemědělcem. Na rozdíl ode mě. V jeho okolí bylo zcela běžné jezdit vším co mělo motor, po škole se scházet místo u počítačů v JZD a pomáhat rodičům. Pro něj je tedy Zetor něco jako …. jako ….. jako pro mě iPhone. Moment, iPhone bych zrenovovat nedokázal!
Když pan Barčák vyrostl, koupil si v roce 1991 svůj opravdický, první Zetor. Tento kus stál asi 20 let pod jedním stromem, nepojízdný, s prasklým srdcem. Pardon, blokem. Koupil jej ovšem nikoliv na čumendu a kochání, ale normálně na práci! Poté, co jej opravil, vrátil jej zas do běhu po polích. Šlo o Zetor 25k.
Zetor 25k a Zetor 25a
V mezidobí mu nějaká televizní reportáž o Zetoru 25a vnukla myšlenku, že staré stroje zovou se veteránama a že se jen tak neopravují, nýbrž renovují. Zkusil si zrenovovat moped Stadion a povedlo se. Troufl si tedy na kompletní renovaci svého Z25k, která ve finále trvala dva roky.
Škoda 30
Druhým traktorem pana Barčáka byla značka Škoda 30, který zakoupil v roce 2007. Příběh to byl tak častý – získal jej od majitele, který se jej pokoušel dát dohromady, ale došel mu dech. Panu Barčákovi se ovšem během tří let podařilo puzzle v krabicích složit, přes problémy se sháněním náhradních dílů. Ty byly nemalé, nejvíc mu utkvělo v paměti shánění kompletního benzínového startování. Kdyby snad nědo nevěděl o co jde – traktor měl benzínový “motorek” určený pro startování naftového motoru.
S jídlem roste chuť a pan Barčák zjevně nepatří mezi šikulíny, kterým se na dvoře skví několik “projektů” přečkávajících léta deště a slunce než je “projekt” oficiálními misty prohlášen za odpad. Na jaře 2008 dostal od kamaráda tip, že u nich v dědině čeká osmdesátiletý pán, až sleze sníh. Ne že by se nemohl dostat z baráku, ale potřeboval odvést do šrotu Zetor 25a. Za cenu šrotu jej tedy pan Barčák koupil a současně se Škodou 30 jej zrenovoval. Inu, někdo hraje simultánně šachy, pan Barčák simultánně renovuje traktory.
V roce 2010 oba traktory vyjely z dílny.
Praotec Zetor
Aby toho nebylo dost, vymyslel si pan Barčák nový cíl – sehnat úplně původní, první typ traktoru vyrobeného ve Zbrojovce Brno, který dne 15.3.1946 dostal pojmenování Zetor. Rád by totiž, aby kdysi uznávané a pokrokové traktory této značky nevymizeli z povědomí. A jak říká, byť byly nástrojem rozorávání mezí a násilné kolektivizace, přinesly do vesnic technický pokrok.
Již samotný úkol sehnat jej byl téměř nadlidský, protože byly z původního stavu předělávány v rámci generálek na Z25a. Nakonec se mu však podařilo sehnat dva vraky a z nich a ze spousty z nouze na koleně vyrobených náhradních dílů se mu podařilo po roce a půl nechat povstat Fénixe z popela.
Všechny traktory pan Barčák renovuje do šroubku. Po úplném rozebrání vše potřebné opískuje, očistí, vykytuje, vyvaří, začne znovu skládat, provede kompletní GO motoru, tzn. přeboušení klikové hřídele, nova ložiska, výbrus válců, oprava hlavy, GO převodovky, čerpadel, rekonstrukce brzd, spojky elektrických rozvodů. Nakonec jde traktor do laku a ….. je hotovo. Jednoduše se to čte, že?
Renovace traktoru
Cenově vychází na 60 až 100 tisíc včetně nákupní ceny vozu. Veškeré práce si ovšem pan Barčák dělá sám. Díly shání u lidí, kteří ještě traktory mají, popřípadě je měli. Internet prý nepoužívá, protože je to prý samý spekulant a překupník. Další označení neuvádím, částečně mu dávám za pravdu, ale jistě se, jako všude, najdou i lidé normální.
Kolik jste dosud napočítali traktorů? Čtyři? Má jich pět, ale s jedním ještě normálně pracuje na poli, tak mu nepřišlo důležité se o něm zmiňovat. Všechny “garážuje” doma pod kůlnou a v dílně. Sakra to musí být coolna! Zatím se se svými vozy moc nepředváděl, hodlá to ale zlepšit. Takže vám přeju, abyste jej potkali, je to zážitek.
… pane Barčáku, já smekám!
Něco se chystá ….
Nedá se nepodělit se s vámi o zážitek z minulého pátku. Audi Quattro na veteránských značkách a Audi RS5 na jedné letištní ploše se nepotká tak často. Pokud se mě týče, ta RS5 tam být nemusela, ale budíž. Vůbec ale nevím, co tam hoši s tím dělali, na nějaké obyčejné pálení gum to nevypadalo. Mrkněte na video.
Byť jsem z těch chlapů od RS5 nic nezjistil, na pána co vypadal jako majitel Audi Quattro jsem si počkal a naštěstí ten sdílný byl. Teště se na příspěvek do sekce panoptikum.












































































































































