 
							
						
						
						Zamyšlení se nad znalostními testy
Vzpomínky na letošní křenovickou jízdu vedou mě ještě k jedné úvaze. Některým účastníkům se zdály mimořádně těžké teoretické otázky, dohledatelné pouze s pomocí asi jen knih, spíše jen pomocí internetu. Někdo je znal, ale trochu jinak. Někdo je prostě na tom internetu našel. Ono je to se znalostmi a jejich testováním vlastně tuze zajímavé.
Do doby než byl internet, byli za největší frajery považováni chodící encyklopenie. V těch dobách jsme vůbec nevěděli, že se dá učit i jinak, než memorovat data. Nikdo nás neučil, že důležitější než infomaci mít, je jí použít. V hospodách se třeba lidé bavili trumfováním znalostmi a v podstatě opakováním těch samých informací. V životě jsem já sám například nepochopil zálibu třeba v opakování si fotbalových sestav, výsledků zápasů, seznamů prezidentů, seznamů verzí kejvaček a mercedesů a podobných kratochvílích.
(Nikoliv jen) Dnes je ovšem doba jiná, myslím. Informací je spousta, přebytek. Přístup k nim je jak ke spotřebitelskému úvěru. Nemusím je držet pořád v hlavě, stačí vědět, jak a kde si je najít. Mohu s nimi žonglovat, vytvářet kombinace, syntézy, ověřovat je, ale hlavně, mohu je prakticky použít! Jsou přístupné kdykoliv si zamanu, i na křenovické louce.
A právě tam narazily na sebe dva přístupy k nakládání s informacemi. Některým účastníkům se zdály otázky příliš těžké, někteří ovšem neměli problém použít strejdu gůgla a tetu wiki. To se samozřejmě jiným nelíbilo, protože něco takového je rovno opisování a účastník by měl jít klečet na hrách. Navíc už to, že otázky mají všichni k dispozici po celý závod jim v podstatě opisovat umožňuje. Mimochodem, stejně se našli prý tací, kteří telefonovali po splnění úkolu spřáteleným posádkám, které si pak prý psali odpovědi na ruku. Docela vtipné, že? Je to však vlastně pouze důsledek tohoto způsobu zkoušení, známe jej již ze školních lavic, doprovází nás někdy i v zaměstnání. Místo abychom přemýšleli o řešení, hledáme správnou odpověď. Chceme-li v tom uspět, můžeme si i pomoct společensky přijatelným (protože obvyklým) podvodem.
Takže budeme-li chtít jít cestou dosavadní, měli bychom všem závodníkům po rozdání dotazníků vzít mobily, prohledat auta a zavazadla, jestli nemají někde ukrytý záložní, anebo snad notebook, či tablet. Následně vytvoříme kóje, aby si nikdo nemohl radit, v jeden okamžik je všechny naženeme do nich a pod dozorem s rákoskou je během časového limitu necháme vyplnit test. Jejda, já zapomněl na knihy, sešity, taháky a další oldskůlové zdroje dat! Jedině tak přece zajistíme transparentnost a objektivnost, ne?
Anebo se budeme bavit a spíše než zkoušet své znalosti se je budeme učit. Najdeme je na internetu, nebude to jednoduché a bude zábavné pozorovat, jak se jednotlivé zdroje informací od sebe liší. Cestou ze srazu se můžeme bavit, jaké nové stránky na netu jsme poznali nebo o kolik jsme moudřejší, spíše než o tom, jak jsme buď a) selhali v odpovědích nebo b) jak jsme obechcali systém. Kde má vlastně kdo záruku, že ty knihy a časopisy, které jsme pilně dosud studovali a biflovali, jsou korektní?
Jak je komu libo. Některé srazy a soutěže určitě setrvají ve stávající cestě, jinde to už bude jinak. Časy se mění, zpíval už kdysi Dylan.
 
							
						
						
						4. Křenovická jízda
Ještě jsem po víc než týdnu nestačil vybalit všechny propriety, které jsem vezl na můj hajlajt veteránské sezóny, ale napsat reportáž se donutit musím. Rád si připomenu všechny pocity, které jsem 13. Července zažil v Křenovicích.
Tak nejdřív trochu panika – zapomněl jsem zajistit identifikační pásky na ruku umožňující vstup do skanzenu ve Vysokém Chlumci – letošním cíli Křenovické jízdy. Zjistil jsem to navíc až pár kilometrů před Křenovicemi, když mi zavolal Jirka. Jelikož je ale všechno zlé na něco dobré, nahradili jsme pásky barevnou stuhou z postaršího něčeho nařezaného na dlouhé pruhy, a ty byly jistě lépe ekologicky odbouratelné, než pásky jak na hudebním festivalu.
Taky když jsem převzal nálepky se startovacími čísly, bylo mi najednou ouzko. Nějak jsem zapomněl reklamní agentuře říct, že nálepky nemají být zevnitř skla a na problémek bylo zaděláno.
Možná se divíte, proč se tady rozepisuji o věcech spíše organizačního charakteru, než že bych na poslední chvíli drtil wikipedii za účelem nabiflování co nejvíce informací, které mohou být použity při testu. Taky jsem mohl psát o tom, jak jsem leštil soutěžní auto. Nic z toho jsem nedělal, protože tentokrát mě KHVK přizval do svých řad, o tom článek jinde, a abych jim s pomohl s organizací závodu. No velká to čest pro mě. Věc měla ovšem další rozměr, já byl vybrán, abych celou událost moderoval!! No a to jsem netušil já, natož nikdo z KHVK, že se do takové činnosti ponořím zcela a že mě to bude tak úžasně bavit! Člověk holt nachází talenty celý život.
Letos jsme (už můžu psát JSME) do závodu přinesli několik novinek a několik novinek se stalo i nám. Jednak byl závod poprvé zařazen do Putovního poháru AHVCC AČR, a dále do Mistrovství Jihočeského kraje. Tím přibylo nad závodem střežící oko sportovního komisaře AHVCC AČR, které muselo některé amatérské, byť zábavné, rysy závodu okřesat. Nakolik to bude přínosem, ukáže čas. Poprvé se jízdy účastnilo tak velké množství aut (130 účastníků závodu, cca 170 aut na place), že se musela přizpůsobit organizace a bohužel ubrat od některých standardů. Poprvé jsme zařadili do atrakce kulturní vložku. Dovolil jsem si sesbírat 50 svých fotografií z veteránského prostředí a vystavit je. Lidi se na ně dívat chodili, nekoupil však nikdo nic. Zřejmě nejsme uvyklí utratit pár korun na podporu klubu a mít z toho památku od umělce, jehož věhlas za pár let jistě dosáhne světových parametrů …… no neříkejte mi, že jsou tak hnusný!
Další částí kulturní vložky bylo dioráma „Opel Rekord P2 nalezen ve stodole“. Jen tak, pro legraci.
Další novinkou bylo pár reakcí, že 200 korun za vstup, ve kterém je jídlo, pití, papíry, inkoust a podobné organizační potřeby (pořadatelé pracovali zdarma) je moc. Asi budeme muset vstupné zvýšit, aby pán snažící se již od rána zasít mezi nás sémě špatné nálady příště raději nejezdil. Nota bene pokud jsou pravdivé řeči, že jeho veterán vlastně žádným veteránem není, že jde o repliku se soudobým motorem, na jehož náraznících se objevily veteránské značky za bůhví jakých okolností. Nevím, neřeším, je mi to putna. Jestli se nebavil, je mi jej líto. To samé se týká lidí, kteří závod brali až příliš vážně (možná je to ovšem znak prestiže Křenovické jízdy!), doráželi na organizátory s žádostí o přepočítání bodů a dokonce prý podali stížnost na vyšší místa. Takže někdo si do rejstříku pocitů zařadil rozmrzelost, asi i zklamání, u mě je to jen a jen lítost, že si někdo zkazí náladu.
Ano, asi se dalo i jinak, budeme se muset zamyslet nad hodnocením a vyhlašováním a vylepšovat systém organizace a určitě se s tím popereme. Jen mi přijde škoda zamračit si hezký den. Pro mě osobně je radost už jen s autem někam jet. Jestli k tomu ještě někdo přidá něco navíc, jsem jen rád. Samozřejmě tím zakrývám naprostý nedostatek znalostí z historie automobilismu, reálií jednotlivých vozů, ambicí někam to dotáhnout …… dokážu ovšem žít i bez toho.
Ve výsledku já osobně hodnotím akci jako velmi povedenou, se zachováním již věhlasné přátelské atmosféry, v níž se setkají punkeři od Fordů přes embéčkáře až po manžely Veverkovy v jejich prudce zelené předválečné cinkající Aerovce 662. Apropo manželé Veverkovi. Ti zcela svou noblesou, příjemností a širokým úsměvem vytvořili dokonalý protiklad všech nespokojenců a bručounů. Závidím každému, kdo se kdy s nimi potkal a potká, tak úžasní lidé to jsou.
Výsledný pocit? Uspokojení a radost. Doufám, že ji najdete i na fotografiích. Ty letos nejsou moje, ale Aleše Zemana, souklubovníka, díky za ně.
 
							
						
						
						Jak postavit vůz na historické rallye – Mercedes Benz 450 SLC 5.0
Možná víte, možná ne, že v 70-tých letech se značka Mercedes Benz začala lehce (a znovu) etablovat v rallye sportu. Do té doby a myslím, že i od té doby, ji zajímaly spíše okruhy nebo dálky.
V roce 1971 se však objevilo kupé W 107, prodloužená verze džejárovho eselka s pevnou střechou, které na civilním trhu zaujalo výrazně méně zákazníků než kabriolet. Mně se ovšem líbí a jedno se mi garáži objevilo – jako zahájená renovace. Tento termín se mi začíná líbit čím dál víc.
V mém případě jde o vůz, který zde prý nějaký Němec nechal opravit, když do něj někdo naboural. Pak prý přestal o něj jevit zájem a auto tady zůstalo. Bůh suď jak to bylo, doufám, že se ze mě nestal překupník věcí pořízených bez dobré víry v jejich vlastnictví. Pořídil jsem jej levně a kromě spravovaného pravého zadního blatníku a okolí nádrže vypadá vcelku dobře. Dlouho, hodně dlouho ovšem stál, motor mlčel již déle než desetiletí a proti původním plánům se mi přestalo chtít vrátit jej do špýgl nýgl formy. Na trhu jich je ještě dostatek a jejich cena není nějak závratná, přičemž lze narazit i na velice dobré kousky. Zatím jde o obecenstvem neuznalý instant classic. Vrazit tedy do polovraku nejméně 150.000, abych jej uvedl do nějakého rozumného stavu se mi nechce.
Letos v únoru jsem však objevil Ameriku a pojal úmysl zcela jiný – postavit z něj auto pro rallye historických vozů. Několikrát tento vůz při své krátké sportovní dráze vyhrál Bantam Rallye, Rallye Panamera a rallye Pobřeží Slonoviny. Vzor tedy existuje, můžete si vybrat, jestli vnější vzhled pojmete jako Zasada,Waldegaard či Cowan. Příjemné na tom je, že W 107 soutěžilo z hlediska mechaniky v podstatě nezměněné – používal se sériový motor a sériová automatická převodovka (!). Například v rallye Jižní Ameriky v roce 1978 byla přímo zakázána jakákoliv úprava motoru. Tento závod jely mercedesy ještě s původním moterem 4500 ccm, až poté fabrika vyrobila celohliníkový pětilitr. Na závody se v podstatě vyházel interiér, nasadily Recaro sedačky, rám dovnitř a dopředu, přidělaly se nástavce na blatníky, přídavná světla, cedníky na potkávačky, přední malý spoiler, kapota a střecha natřela na černo a pojď mi hop! Jasně, asi až tak jednoduché to nebylo, ale …..
Na netu jsem našel při hledání informací a vzorů firmu nějakého Belgičana ve slovenském Námestově, odkud jsem kdysi řídil prvně v životě Tatru 613. Napsal jsem jim, nereagovali. Asi jim budu muset napsat, že potřebuji efektivně a rychle utratit půl milionu euro….
Proto mě velice potěšilo, když jsem v Brně na Classic Show uviděl na podvalníku jednu repliku a za volantem táhnoucího vozu Aleše Mačalu, majitele firmy macalacar.cz . To byl v podstatě první impulz k našemu seznámení. Navíc to byl výstavní soused, takže stačilo přejít „za humna“ a mohl jsem jej zpovídat. Někdy k tomu přidal valašskou tekutinu, aby jazyk nevázl, však to znáte.
Vystavovaný vůz byl již druhý Alešům závoďák, s prvním mu nevyšla nějaká zatáčka, či co. Využil tedy zkušenosti a podruhé to udělal lehce jinak. Vnějšek upravil do podoby vozu pánů Thorseliuse a Waldegaarda, čistě z nějaké sympatie. Ovšem vnitřek, ten v podstatě nemá s dřívějšími vozy vzhledem k předpisům FIVA moc společného Pardon, samozřejmě, dvě sedačky tam jsou stejně. Rozhodně to ovšem nemohou být ony originály. Totéž se týká ochranného rámu, ten se i dnes liší lehce podle jednotlivých států, a to i v případě Česka a Slovenska (!) Kromě rámu musí vůz obsahovat standardní protipožární palivovou nádrž, hasící systém, bezpečností pásy ne starší 5 let apod, však to jistě znáte. K tomu rychlozávěry kapoty a kufru a nějaké ty drobnosti. V podstatě každá položka znamená průměrně 25.000,- Kč
Dalším specifikem Alešova vozu je motor. Dle jeho názoru stará 450ka 5.0 žere a nejede. Ti co ji dnes na rallye používají, údajně musí mít stolitrovou nádrž na jeden závod, kdežto jeho motoru stačí litrů šedesát. Co to je? Fiat Panda? Koncernový dieselový dvoulitr TDI? Nikoliv. Aleš použil slavný pětilitr z W 124 500E vyvíjený ve spolupráci s Porschem.
I tohle story jistě znáte. Síla je daleko vyšší, až brutální, proto raději doplnil na zadní hnanou nápravu ještě speciální uzávěrku diferenciálu. Speciální proto, protože mu ji na míru vyvinul a zkonstruoval jeden zlínský specialista na uzávěrky diferenciálů pro závodní vozy. Pro zajímavost, tento člověk přijímá dnes objednávky na dva roky dopředu …. Chcete slyšet jak to Alešovi hraje? Klikněte dolů
S takto upraveným vozem absolvuje Aleš přibližně pět závodů ročně. Třeba budu mít příležitost u jednoho být a vy mým prostřednictvím taky. Ovšem s takto upraveným vozem Aleš (a nikdo jiný) nemůže na silnici. Jakmile namontujete ochranný rám dovnitř kabiny, nesmíte na cestu, vyjma závodů, samozřejmě. Což je zcela proti mému smýšlení užití mého eselcéčka. Závody ano, ovšem i denní vožení ano! Šak pro parádu to děláme, ne?
Cesta ven bude asi úprava auta pro Sosnění a podobní sranda závody, já rozhodně větší závodní ambice nemám, ani roky ne. Vidím to tak, že upravím interiér, vzhled vozu doplním o vnější markanty a hlavně budu muset dát dohromady vůz po technické stránce samozřejmě. Posléze uvidíme, na jaké značky jej postavím, obávám se, že veteránské na to nepůjdou.
Bylo by hezké stihnout sezonu 2014, Aleš mi s tím trochu taky určitě pomůže. Do té doby se můžu učit a trénovat na sucho. Do rukou popadnu volant, třeba ze stodvacítky a budu se učit od mistrů z tohoto videa:
 
							
						
						
						Citroeny, konečně Citroeny
Jednou zrána v Praze 1, po příjezdu na má obvyklá parkoviska zřel jsem Citroen DS. Veteránský sraz nikde, doba testování také nebyla. „Inu, jsou i tací“, pomyslel jsem si a započítal mezi takové i sebe, protože (obvykle) mimo zimu využívám cestu do práce pokud možno co nejčastěji k tomu, abych provětrával své garážované automobily. Aspoň si protáhnou kosti, pokud nejsou zrovna v servisu.
Jiný den na tom samém místě potkal jsem zase Citroen BX, jindy zase tu samou bohyni. A až jednou nadešel čas, začal jsem BXko, které tam zrovna ten den stálo, fotit. Nebyl to žádný vyšeptalý pelech! Zanedlouho přišel pán a vypadal jako majitel. Soudil jsem podle zamračeného výrazu, že nějaký obejda (to jako já) obchází jeho vůz a fotí si jej. Obejda (tedy já) však nasadil svůj nejpřívětivější model úsměvu a začal konverzaci. Tenhle model obměkčí jinačí škarohlídy, natož kolegu milovníka starých vozů. Obzvlášť, pokud opodál stojí obejdův youngtimer.
Asi takto jsem se seznámil s panem Martinem, který provozuje retrocar.cz a je jak znalí tohoto podniku vědí, zaměřen na francouzská auta. Já jsem jeho podnik z webových stránek v té době již znal, obrazovku notebooku jsem z nich měl již značně poslintanou, takže nebyl problém i tímto způsobem zajistit si možnost firmu Retrocar navštívit a popovídat si.
I stalo se a já jednoho dne v Satalicích zastavil před firemním parkovištěm zaplněným v podstatě dárci orgánů všelijakých typů. Záhy jsem poznal kolegu pana Martina, který má na starosti mechanickou část celého organismu, totiž dává vozy dohromady, resp. spíše je opravuje. Jak jsem se totiž poté dozvěděl, pánové se soustřeďují spíše na vozy s malým proběhem kilometrů a s minimální nutností nějakých oprav, natož extrémních renovací. A byť takové ubývají, pořád ještě nějaké jsou. Nejsou tedy z těch, kteří by cítili potřebu vrhnout se kvůli nízké pořizovací ceně do dobrodružství otevřeného rozpočtu, jemuž v nebi je konec. Tomu ovšem odpovídá i jejich prodejní politika. Vědí kolik za auto (nejčastěji) ve Francii zaplatili a pokud je někdo ochoten takovou cenu dát jim při koupi auta, oni jsou ochotni mu jej prodat. Snobské zdá se vám? Nereálné v Čechách zdá se vám? Inu, nemusí zrovna obsloužit celý český národ a svou klientelu mají. Navíc je nic prodávat nenutí.
Už slyším to spílání, že v jiném příspěvku kritizuji prodejce na mohelnické burze, že v podstatě nechtějí prodat. Věřte však prosím, že v tomto případě nejde o nějaké uslintané lpění na páčce blinkru ze Spartaka. Vozy, které mi pánové ukázali po nasátí překrásné atmosféry servisu v jejich „garážích“ svědčí o vkusu při výběru, přemýšlení a z něj vycházející životní filozofie. Nejde přitom jen o nějaké muzeální kusy na červeném koberci.
Jak ze začátku článku vyplývá, pánové i rádi pálí benzín. Z toho zástupu si pamatuji BX ve verzi rallye připravené pro skupinu B, ovšem vypuštěné do světa až těsně před jejím zánikem. Těch opravdu není moc. To samé platí i o vozu objednaném Erichem Honneckerem (to není pilot F1) avšak neodebraném kvůli těm nespokojencům v ulicích a důsledkům jejich rozvratné činnosti (ve kterých prý žijeme dodnes). Pak několik modelů DS, samozřejmě, při nichž jsem byl poučen o specialitách švýcarských a jiných verzí. Bohužel na tento druh informací, obzlášť sypaných z rukávu, nemám dobrou hlavu.
Bohudík k nim budu moci ještě zavítat, to už do nové budovy se showroomem a depozitem v té době ve výstavbě, vzít na projížďku nějaký konkrétní kousek a přinést vám o tom příspěvek. Joj, to se těším!
O 106
Říká se, že zážitek nemusí být kvalitní, ale intenzivní. O intenzitě rozhodně nelze pochybovat v případě víkendového závodu na 200 mil startovaného v Českých Budějovicích na zdejším každoročním Mobil Salonu. Intenzivní byla délka závodu – cca 330 kilometrů, na počest závodů konaných za první republiky, intenzivní byla zima, která se dostavila výjimečně pouze na tento den, jak se zdá. Intenzivní byly i mé zážitky, neboť jsem měl to štěstí a závodu se na poslední chvíli účastnil.
Začíná být už dobrou tradicí, že na veteránské akce dostavuji se s rodinou Trucových. I tentokrát jsme se s Jirkou i Ondrou prostřídali za volantem mého a jejich vozu, povozili jsme i tatínka a Radku (zatím de iure nečlen rodiny), kteří nezaháleli a pomáhali s focením, zásobováním apod. Jeli jsme společně celou cestu, s jejich Fordem Capri, nechápu tedy, jak mohl Ford skončit ve finále na 10. místě, když já až na 18…..
Nicméně, první můj vůbec intenzivní zážitek spočíval ve vozidle. Den před konáním závodu dokončil jsem výměnu v mé stáji. Dva mladší mercedesy za Opel Diplomat A z roku 1964. Večer jsem jej už hnal od Prahy na jih Čech a nemohl třeba přijít na to, jak se ostřikuje přední okno. A ani nepřišel. Novost svého povozu jsem si ovšem docela užíval a sžíval se s jeho plavnou jízdou a bublajícím V8 á la pořádná amerika. O voze však někdy později.
I další intenzivní zážitek jsem našel ve voze. To když jsem ráno před začátkem závodu zjistil, že mi z pumpy teče, jak jinak než intenzivně, benzín na horký blok motoru. Naštěstí Ondra zručně přistoupil k dílu, trochu jsme to poštelovali a samozřejmě ihned snížili průměrnou spotřebu. Teprve pak jsme, jako poslední startující, mohli vyrazit do intenzivní zimy. Můj Opel topí, ne že ne, jen jsem zcela nepochopil systém ovládání toho jeho topení. To jsem si však uvědomil až po páté rychlé zastávce „na malou“ a víc s tím ani neudělal.
Trasa vedla malebnými konci jižních Čech a v podstatě obkroužila České Budějovice ze všech stran. Na východ nejdál jsme dojeli do Třeboně, na Jih až do Kaplice, kousek od ní jsme potkali kolegy z kaplického srazu veteránů. Předali jsme si soudružské pozdravy, věcné dary a pokračovali dál přes Český Krumlov na západ kolem Lipna až do Strakonic, kus jsme jeli státní, většinou však po krásně prázdných okreskách. Není divu, v takovém počasí. Prázdnota silnic dovolovala našemu oku spočinout na čerstvě zelené trávě, deštivému Lipnu, ale bohužel již ne jarním postavám lepých vesničanek. Bohužel asi vylezly až během slunečné neděle, kdy už bylo po závodě.
Abychom se jen nekochali a cestou pořád jen neplkali, připravili si organizátoři na nás intenzivní znalostní test. Zkuste si jej sami vyplnit taky, a sice za tři minuty.
Klíč správných odpovědí je 1,2,3,4, 1,2,3,4
Na strakonické výpadovce jsme se stali svědky zajímavého úkazu. Dojeli jsme kolegu závodníka v Saabu 96, kterého předjížděla do kopce dnešní oktáfka. Hned po něm však Saab rozbouřil spalovací komory, razantním způsobem ji předjel a upaloval velikou rychlostí dál. Já jej chtěl chvíli následovat s mým 5.4 litrovým motorem, ale při 130 km/h jsem to vzdal. Nenašel jsem jednak odvahu jet rychleji a druhak mi odfouklo reklamní magnetický polep s logem. Aspoň se mám na co vymluvit.
Kolem páté večerní jsme dorazili zpět na výstaviště a zařadili se k ostatním dvaceti vozům tohoto nejdelšího českého veteránského závodu. Vyhrál jej onen Saab, takže zřejmě kromě rychlosti vládl i dostatečnými vědomostmi. Mně po celém dni intenzivně hučelo v uších.
Celkově vládla příjemná atmosféra, nejen v našem voze, takže navzdory psí zimě mohu označit zážitek nejen za intenzivní, ale i kvalitní. Víc takových.
P.S. Autorem fotek je tentokrát mistr tatínek Truc, děkuji! …. konečně jsem na fotkách i já.
 
							
						
						
						Classic Show Brno 2013
Konečně jsem po týdnu načerpal dostatek sil na k sepsání zprávy o slavnosti veteránů v Brně z předminulého víkendu. Z jiných médií jste jistě dostali zkrácený a zevrubný obraz toho, co všechno se tam dělo, já si dovolím nabídnout vám pohled z druhé strany. Totiž ze strany “stánkaře”. Možná jste zachytili, možná ne, že jsem s křenovickejma vystavovali, zejména sebe. Fanoušci blogu na facebooku dostali zprávy ještě za tepla, ovšem zase kusé.
Dlouho jsem přemýšlel, co z ClassicShow vzít jako stěžejní téma. Zažil jsem během těch tří dnů tolik intenzivních námětů a inspirací, že bude trvat ještě nějaký čas, než se všechny usadí ve správných mozkových rýhách a snad se žádný neztratí. O čem psát dříve? O tom, jak jsme s kluky před příjezdem myli Forda Capri ruční wapkou na benzínce při teplotě -4C? O Kateřině Kupkové, ředitelce celého podniku? O aukci, která proběhla i v televizi? O nových známých? O podnětech a nápadech na články, videa a spolupráci? O počtu účastněných aut a návštěvníků?
Pátek, sobota i neděle poloviny letošního března měly společné dvě věci – radost a únavu. Naštěstí ta první přebíjela tu druhou, takže z Classic Show mám veskrze pozitivní dojmy. Samozřejmě může někdo namítnout, že radost pramenila z mého panictví na takovýchto podnicích, a třeba může mít i pravdu. Pro mě je důležité, že jsem si celou akci doopravdy užil. I tu únavu, byť ta byla po třech dvanáctihodinových dávkách stání na nohách a povídání pekelná.
Velkou radost jsem například měl, že jsem se mohl seznámit s Alešem Mačalou z macalacar.cz a popovídat si o stavbě vozu pro historická rallye pod značkou FIVA. Další zajímavý příspěvek s Alešem chystám o jím prodávaných podbězích LOKARI. Myslím, že to bude pro majitele vozů velice přínosné.
Seznámil jsem se také s Vladimírem Míčkem, od kterého jsem nepřímo kdysi koupil jednoho dárce orgánů pro mou W 114 a do této doby jsme se neznali. Pan Míček vystavoval řadu svých 10 Mercedesů a byl to pěkný pohled. Určitě této známosti využiju, třeba abych vám přiblížil jízdu vystaveným Adenaurem.
Dobře se dalo pobýt i s paní Renátou Ovesnou ze Zlína, kde má antikvariát se specializací na knížky o autech a je zpřízněná s dilynabrouky.cz, byť spíše než povídání to byly slovní přestřelky. Ale veskrze příjemné!
Na stánku jsme přivítali i pana Františka Čečila, člena prezídia Autoklubu, takže bacha, už mám známosti i tam nahoře! V zásobě mám připravený rozhovor s již zmíněnou Kateřinou Kupkovou, povídání o vhodných lacích pro veterány a jejich renovaci.
Nezajímavý jistě nebude i náhled do veteránského života na Slovensku, potkal jsem pár bratov a povyprávěl s nimi, zvláštní pocity z toho doteď mám. Prozatím říkám jen tolik, že jsem rád, že žiju v Čechách. Můžete taky čekat pár úvah na téma veteránské hnutí dnes a jeho výhled do budoucna.
Dalších několik inspirací na rozhovory o všech možných motorových vozech a jejich majitelech mě čeká v Brně, Branné, Plzni, Strakonicích a tady, a tady, a tady…. Jo a abych nezapomněl, na aukci jsem taky byl, trochu jsem rozdmýchal stojaté vody a natočil přímo videoreportáž.
A ještě abych nezapomněl – s Velorexy mám velké plány díky nově nabytému přátelství se sousedním stánkem Velorex Klubu ČR. Tihle lidi se rozhodně umí bavit!
Samozřejmě asi největší radost jsem měl ze zájmu o náš stánek, rozšíření čtenářské obce mého blogu a vesměs pozitivních reakcí na aktivity jak mé, tak přátel z Křenovic. Myslím, že lidé dost ocenili i možnost sednout si do vystavovaného Forda Capri 2.0 S Mk.III z roku 1979 a chvíli se vcítit do role Bodieho a Doyla. Ostatně, přivítám jakýkoliv komentář od „novopřišelců“, vítejte na blogu!
Mou radost nezkazil ani dobře oblečený podivín, který mi na úsměv a snahu představit tento blog chrstl do ksichtu: „Co víte o Tatře 12?“ Když jsem mu bez váhání odpověděl upřímně, že nic, tak máchl rukou asi na znamení, že nemám co psát, když neznám takové základy. Přišlo mi to dost vtipné. Anebo ti rozumbradové, kteří by „z fleku“ poslali do prdele lakýrníka, co stříkal klukům Trucovým zlaté Capri, protože našli na spodní hraně blatníku vadu velikosti vinné mušky. Tím pádem samozřejmě i celé auto stálo za prd.
Apropó Capri – byl a je na prodej za 120.000,- Kč. Všichni zhodnotili, že za ty prachy je to hodně hodně hodně muziky. Takže jsme se také stali svědky důkladného rozmýšlení, zda koupit, několika návratů zájemců aby dumali přímo na místě, ale i striktního a bez váhání vyřčeného NE! od manželky jednoho zájemce. Nakonec jsme jej odvezli na podvalu zpět domů, je tedy pořád k mání.
Všechna ta témata musím zpracovat a to všechno váš čeká. Brzy! Již za pár dní slibuji například pověsit na web video s propagací podběhu LOKARI, ať víte o co jde.
ECCE HOMO Historic 2012
Ano, ano, ano, už máme rok 2013, tento příspěvěk tady měl být už někdy na konci září 2012, ano, ano, ano, takhle se to dělat nemá, reportáž musí být hotová pokud možno druhý den, nebo ještě lépe v ten den, ano, ano, ano, takhle si to nepředstavujete.
A teď z té lepší stránky – za pár hodin odjíždím směr Brno, abych se klukama křenovickýma vystavoval ve Wanieck Galerii, přípravy vrcholí a já přesto zvládnu po půl roce najít (!) všechna videa pro výrobu tohoto příspěvku, sestříhat je aby to dávalo smysl a formu, uploadovat film na Youtube (po 20 hodinách usilovného čekání) a publikovat jej.
A tady je! Jako správný kuchař bych měl asi říct, že se mi ty knedlíky malinko zdrcly, ale doufám, že si jej i tak užijete.
Začíná veteránská sezóna!
Dnešní zubaté slunce připomnělo romantikům, že mají koupit kytku, sukničkářům, že holky začnou chodit za chvíli na lehko a veteránistům, že se blíží jejich sezóna a konec slintání nad inzeráty a fotkami.
Já jsem každoročně v takový den sedl za volant některého svého vozu, se skřípěním zubů potrápil startér a baterku v napínavém očekávání, kdy už to konečně chytne. Nakonec vždycky škytlo, prdlo, chytlo a jelo se. Podvědomě jsem ovšem věděl, že to úplně správné není a je jedno, jestli jsem to udělal krátce po zimě, či uprostřed léta. Tušil jsem, že po delším odpočinku je potřeba něco udělat, ale nevěděl jsem co všechno. Kromě tankování samozřejmě. Takže jsem raději nedělal nic.
Proto jsem požádal o radu jednoho ze svých guru a sepsal si krátký postup, co s autem dlouho stojícím či po zimě ven vyváděném udělat, abych mu příliš neškodil. Doufám, že znalce jimi neurazím, míním je spíše pro takové dovzdělávající se nadšence jako jsem já. Jsem si též vědom, že tyto rady jsou pravděpodobně nedostatečné pro nějaké kousky spíše muzeálního charakteru.
Tak předně je nutno zkontrolovat stav baterie. Úplně nejlepší je do vozu ji namontovat. To totiž znamená, že jste ji přes zimu měli doma v teple a nedoznala větší úhony. Mrazy ony nemají rád, byť já sám jsem se snažil párkrát je otužovat. Bezúdržbovou baterii zkontrolujeme ampérmetrem, do starých typů baterie dolejeme dle potřeby elektrolyt a dobijeme.
Další úkon se týká paliva. Zde jsem zaznamenal dva názorové proudy. Jeden říká, že je potřeba před zimou palivo vypustit, druhý naopak doporučuje palivo nechat jak je a po zimě pouze dolít nový čerstvý voňavý benzín. Existuje i třetí, podproud, dle kterého je potřeba nechat nádrž úplně plnou. Tím se zamezí srážení vody ze vzduchu a jejímu pronikání do palivového systému. Škyt, škyt. To se stane i v případě ponechání starého benzínu v nádrži, ale nakonec škytne, je to přece jen benzín. Odpůrci prázdných nádrží pak argumentují tím, že na vzduchu rezne vnitřek nádrže a tím se do palivového systému může dostat nečistota. Vyberte si tedy, co je vašemu přesvědčení bližší. První cesta by ale měla vždy vést k benzínce.
Můj guru doporučuje ještě před zahájením sezóny a první jízdou zkontrolovat a případně vyměnit olej v motoru. K tomu samozřejmě patří i výměna filtru!
Nezapomeňte na kontrolu brzdové kapaliny. Jak dlouho ji tam máte? Že jste ji neměnili ani nepamatujete? Možná už je plná nečistot nebo vody. Tu brzdovka absorbuje moc ráda. Pak ovšem nespoléhejte, že ten chodec ještě stihne uhnout…..
A umejt! Obzvláť pokud auto netrávilo zimu pod autoplachtou. Jenže pozor, stáváte se lakovrahem, pokud na nános prachu a špíny vezmete hadr a byť jej namočíte, popřípadě namočíte samotný prach, setřete jej z karosérie. To jste rovnou mohli na mytí použít šmirgl. Prachové částečky prostě pod tlakem hadru vyryjí v laku stopu. Kéž by se mi tak silně dokázaly vrýt do mozku matematické vzorce. Prach je nejlepší smýt proudem vody, wapkou nebo hadicí, a až poté zapojit do práce šampon a hadr.
Ještě než nastartujete to ošetřené, napojené a nabité auto, zkontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách. Nemusím vysvětlovat proč, pouze péči o pneumatiky doplním radou ošetřit je speciálním sprejem zacelujícím drobné praskliny a oživujícím materiál. Vypadá to jako byste už neměli co dělat, že čistíte boky pneumatik, nenechte se však odradit řečmi neznalých a prostředek nastříkejte i zevnitř. Prodloužíte tím životnost kol. Přitom předpokládám, že jste buď v zimě s vozem alespoň někdy popojížděli, když už jste jej buď nepostavili na špalky či kozy. Pokud jste mu dopřáli opravdu nerušený spánek, očekávejte drncání způsobené nikoliv špatnými silnicemi, ale zploštělou pneumatikou. A poohlédněte se pomalu po nové sadě.
Pak už zbývá jen ono standardní: „přední světla svítí, blinkry blikají, stěrače stírají, klakson troubí“ a vyrazit do sezóny plné jízdních zážitků, obdivných pohledů kolemjdoucích, uznalých ocenění kolegů, či oprav neočekávaných závad. Pakliže do vozu ještě přidáte nějakou tu kokosovou, či vanilkovou vůni, popřípadě zpětné zrcátko ověšíte několika stromečky v kombinaci obého, nemůže vás úspěch minout. Jak daleko je asi cítit ten smrad za kabrioletem?
Ať se vám sezona vydaří!
 
							
						
						
						Nekřesťanská Škoda 1000 MB
V říjnu jsme podnikli s kamarády menší větší akci, na kterou jsme potřebovali pořídit auta staršího data, nízké ceny a pokud možno pojízdné. O té akci budu psát ještě jindy, během hledání jsem však narazil na jednu drobnost hodnou zamyšlení.
V jakémsi malešickém autobazaru jsme viděli zastrčenou embéčku. Vcelku normální ubolenou, přepracovanou, starou, možná někdy udržovanou, možná i s láskou opravovanou, ale rozhodně ne v původním stavu a rozhodně ne garážovanou mazlinku, či snad po odborné renovaci. Byla to taková normální bleděmodrá holka, co určitě věrně sloužila i tomu, co na ni tu barvu nanesl štětkou. Na tachometru sice měla malý proběh kilometrů, ten však byl způsoben nízkým počtem okének počítadla, nikoliv pouze nedělními výlety za babičkou do Jílového, svítilo-li slunce.
Zálibně jsem si ji prohlížel, když mě tu zaujala cena.
35.000,- Kč!!
I zeptal jsem se drze pracovníka autobazaru, co na té Škodě 1000 MB stojí takový balík. Jeho odpověď byla jednoduchá s jemnou nádechem tónu „ježišmarjátojeblbec“ v hlase: „No asi to, že je to tisícovka….“, a pokračoval dál v chůzi se zrakem důležitě sklopeným k zemi. Zase jsem byl za blbce.
Já vám nevím, že se mi to v těch bazarech tak daří.
Pak jsem zkusil dveře, otevřel, sedl si dovnitř, pátraje po diamanty vykládané přístrojovce, nebo něčem na ten způsob, když jsem to najednou uviděl. Cena asi byla tak vysoká proto, že to auto bylo jedním z živoucích důkazů zlatých českých ručiček na poli vylepšování akustických možností poslechu hudby v automobilu. Podle mého by se nějací Rockford & Fosgate nebo Clarion mohli učit. Posuďte sami:
Vidíte to umné dobové mistrovství? Ne nemám nic proti těmto dobovým úpravám a dokonce zazlívám všem, kteří proti nim něco mají. Dobové úpravy jsou dle mého skutečně historickou skutečností, která zde byla a můžeme se o tom přít, můžeme o tom diskutovat a to je tak vše, co proto můžeme udělat. Je to jasný důkaz, že snaha lidí odlišit se a vylepšit své možnosti na světě vždy byla a bude, ať se kdo chce snaží o jejich úplnou rovnost jak chce. Škoda jen, že se u takových úprav nedá dost dobře doložit ona historičnost.
Proti čemu však něco mám, je ta cena. Opravdu si nemyslím, že již samotný fakt, že se píše rok 2013 a že Škoda 1000 MB má nárok na veteránské značky z ní dělá cenný artefakt, neřkuli investici! To není ani spousta zahraničních aut proslulých značek. Jsou to obyčejná auta, které máme rádi. A možná je máme právě proto rádi, že jsou tak levná. A zrovna tak levné by měly být náhradní díly a doplňky na to. Je přece nesmysl, aby sada nových náhradních dílů na Ford Mustang dovezená z USA byla levnější než jeden náhradní díl na Škodu Octavii, jak mi sdělil jeden mustangista při vyprávění o renovaci svého vozu. Obchody se přece musí hýbat a bude-li nějaký díl nedostatkový a bude-li o něj zájem, jistě se najde nový výrobce. Je škoda, pokud budou mizet další a další auta jen proto, že majitel nebude mít peníze a chuť kupovat nesmyslně předražené díly.
Ze Škody 1000 MB nikdy nebude Ferrari Dino. Možná bude o něco dražší, až zmizí za pár let z trhu to kvantum vraků s nálepkou „veterán“, ale ještě doba nedozrála.
Joj to jsem se rozohnil ……..
 
							
						
						
						Talbot Solara
Čas od času popadne mě touha pořídit si nějakou novou hračku a pokud možno za nevelké peníze. Na trhu můžete narazit na spoustu nesmyslně předražených vraků, když ale troche pátráte a nemíříte zrovna mezi Porsche 911 a jiné ikony, radost si udělat můžete. Zejména díky různým předsudkům vůčii menšinově zastoupené značky. Je pak až s podivem, jaký ohlas s autem přesto můžete sklízet.
Taková touha popadla mě tuhle v červenci, když jsem na rajveteranu.cz našel Talbot Solara. Cena? 19.000,- Kč. Prý jezdí, bliká, troubí. Prodávající? Michal Primák z simcacentrum.cz. Mohl jsem si tedy být jist, že auto skutečně bude mít popisované vlastnosti a v případě potřeby bude mi kdo mít auto přece jen neobvyklé značky, a k tomu francouzské, opravit. A já mám ty auta z osmdesátých tak rád! V tehdejším věku jsem pod vlivem mého staršího bratra získal názor, že vše kulaté a oblé je staré a tudíž na hovno. Jedině hrany jsou cool, byť se to tehdy tak neříkalo.
Byl jsem srozuměn, že si za ty prachy nemohu dělat iluz. Pokud mě Francouz povozí a já se “naučím” další vůz, účel bude naplněn. Na místě a při předváděcí jízdě jsem ovšem byl mile překvapen. Jde o vůz udržovaný a relativně často ježděný, Michal do něj investoval nějaké peníze a na rozdíl od jiných si je vědom, že tyto nelze dost počítat do prodejní ceny pod heslem „vrať se mi každá kapka potu do něj vražená“.
Zvenku byly na karoserii fleky po kytování.
Tato vada krásy však říkala jediné – „rez byl vyvařen a karoserie zakytovaná, hleďte jak to bylo provedeno“. Na kapotě v hraně svítila rána jako po šikovné skautově sekyrce a téměř přes celý kufr táhla se rýha msty rudochovy. Vnitřek kromě vyblýskaných madel na předních dveřích nevykazuje větší známky opotřebení a semiš je jak na pohled tak i na omak příjemný. Zmínil jsem se již, že jde o verzi SX? To je ta nejvyšší, heč! Poznáte ji třeba podle toho, že vpředu je bez švihadel, stojí na hlíně, má centrál a uprostřed palubky skví se L’ordinateur de bord, neboli palubní počítač. Objevit jeho funkce bude pro mě další dobrodružství, doufám, že pracuje alespoň na ikspéčkach.
Šestnáctistovkový motor spolu s pětirychlostní převodovkou dovede s autem pěkně poskočit a na již zmíněné dálnici pohodlně plout kolem 120 km/h. Víc se mi jet nechtělo. Asi ani autu.
Rodokmen této Solary známe co do českého období pouze částečně. Poprvé ji Michal spatřil na srazu Simca klubu, kdysi v roce 2000. Předvedl ji tam coby garážovanou leštěnku pán ze Šumperka. tehdy ještě měla instalovaný plyn. Pána MIchal přemluvil, aby auto prodal jeho kamarádovi, jako darované druhé auto manželce. Dárek v rodině vydržel až do druhého dítětě, kdy už nepojalo kočárek a bylo odstaveno. Asi tak po roce jej získal Michal, u něj taky nějakou dobu stálo a pak už jsem na řadě já.
Nezbývalo tedy než si plácnout a domluvit se s Michalem na dodělcích, abych se nemusel v ulicích stydět. Hlavně prkotiny na vnějším obalu vytvářely hranici mezi ojetinou a youngtimerem a ta trocha námahy a trpělivosti se vyplatila. Po dostříkání karoserie do prostřední vodorovné hrany a rozleštění zbytku vypadá auto jako dobrá švýcarská čokoládička. Má samozřejmě pár jizev na kráse, třeba že momentálně nejde otevřít kapota, stěrače stírají jak v posledním tažení, nebo levé zadní dveře se tváří jako zakletá jeskyně, ale kdo by se tím nějak významně vzrušoval.
Důležité je, že Solanche, jak jsem ji pojmenoval, startuje kdykoliv na cvrknutí. Pak plavným krouživým pohybem zápěstí ruky na řadící páce najdu někde v převodovce nějakou rychlost a se ševelením odjedu kam chci. A taky zatím i dojedu kam chci. Je rovněž velice překvapivé, kolik vzruchu jsem se Solarou zatím udělal. Každému mému známému se líbí a i pár obdivným reakcí z ulice jsem zaznamenal. Inu, nemusí být vždycky Ferrari.
Pokud si chcete přečíst něco o historii vzniku Solary, můžete si číst anglicky na stránkách britského Simca Talbot klubu. V češtině jsem nic nenašel, dokonce ani u českého Simca klubu (!), ale možná jsem se nedíval pořádně. Hm. Asi to budu muset přeložit. Tak světové, vynikající, nadčasové, unikátní a vzrušující auto si jistě zasluhuje větší stopu.
 
					






























































 
 

















 
 











































 
 





