Blog o veteránech
IMG_6495 510

Veteránův zimní spánek, část I

Kdesi jsem kdysi četl, že pokud dětem nebudeme říkat, naznačovat či jakkoliv komunikovat o práci jako nutném zlu, nebudou vnímat rozdíl mezi jí a hrou a bude je jakákoliv činnost bavit jako hra. Toto moudro si můžeme snadno ověřit, protože kdo to myslí s klasickými auty aspoň trochu dobře a nechá je v zimě spočinout před sněhem v garážích, halách či stodolách, vyhrne si předtím rukávy, nasadí gumáky a rukavice a jsem přesvědčen, že bez nadávání se pustí do zazimovacích prací.

Také jsem si několik let vyhrnoval rukávy a následně zůstal bezradně stát tváří v tvář svému automobilu, neboť jsem nevěděl, kde vlastně začít a co dělat. Od táty se mi z různých důvodů idylického ponaučení nedostalo, na internetu jsem nic moc nenašel, spíš nic než moc, přátelé krčili rameny. Jediným krokem tedy bylo sednout za volant a zacouvat zpět na původní místo, maximálně odpojit baterii. Pokud jsem to chtěl začít myslet vážně, nezbylo než se obrátit na rodinného automechanika, člověka po gynekologovi a faráři asi jejího nejdůležitějšího člena. A ten překvapivě spustil takovou lavinu ucelených znalostí a zkušeností, že jsem se rozhodl se o ně podělit.

Podotýkám, že postup a kroky se mohou lišit v závislosti na podmínky provozu během sezóny, typ automobilu, způsob jeho uskladnění a v neposlední řadě i názory a zvyky starých bardů tyto řídící. Taktéž bych nerad zavdal příčinu nějakých mindráků a ohryzávání nehtů pokud vše nesplníte tak jak je psáno.

1) Tak v přední řadě je nutno vůz vyčistit. Tím nemám na mysli projet rychle myčkou a svědomí si vykoupit tím nejdražším programem. Tím mám na mysli vzít mašinu s tlakovou vodou a zbavit vůz toho nejhoršího, pak vzít pořádnou houbu a vydrhnout karoserii šamponem. Nedokážete si představit co za ekrazit a eklhaft se dokáže na automobil nachytat během chvilky. Paranoik by mohl lehce podlehnout dojmu, že celý svět chce jeho miláčka jednou provždy rozežrat a rozpustit. Nezapomeňte, že bordel se velice rád chytá a udržuje ve spárách a spojích a jak moje maminka říkala, kromě rynku vyčistěte i rohy a přilehlé ulice. Rovněž nezapomeňte na podběhy a vyžeňte tlakovou vodou poslední zbytky letních pikniků v lukách. Otázkou je, zda umýt i motor, tady se názory různí. Jedni podotýkají, že i Shrek si v bahně liboval a proč narušovat motorový „biotop“, druzí jim argumentují, že z oleje, vody, benzínu, prachu cest, pylů, vazelíny, WD 40 a všeho ostatního co se kolem motoru může šustnout, se právě ten správný biotop nevytvoří. Máme-li tedy zabránit korozi a v blízké či vzdálené době reparacím a tím chraň nás Pánbůh všeho zlého i nemožnosti si jen tak vyjet, měli bychom umýt i motorový prostor. Zejména hliníkové součástky trpí nejvíc. Také si je nutno uvědomit, že případný déšť rozpustí všelijaké chemikálie a soli na cestách se nacházející, a ty pak směle vzlínají do těch nejnemožnějších míst jako záplava zombíků.

2) Po umytí karoserie si lak zaslouži ochranu vosku jako máminy ruce krém. Skutečně, po umytí pod mikroskopem lak připomíná povrch Marsu a do všech těch prohlubenin si pak zase usedne prach a nečistoty. Místo vosku můžete použit lešticí pastu (leštěnku) a pěkně ručně ji na lak nanést a vyleštit. Pokud používáte motorovou leštičku, a já bych se nedivil, není vhodné používat velký kotouč na malé plochy, kde nepracuje celá plocha kotouče (sloupky apod.), dále pracujte s celou plochou leštícího kotou6e (nenaklánějte jej na jednu stranu s úmyslem pořádně přitlačit) a nepřecházejte leštičkou „uličky“ (mezi kapotou a blatníkem apod.) Tuto ‚činnost (samozřejmě s předchozím mytím) byste měli absolvovat minimálně 2x ročně – před zimou a po zimě (ochrana proti UV záření). Vždycky jsem si myslel, že prach si jen prostě sedne a maximálně vadí z estetického hlediska, pokud si na auto sednu v bílých kalhotách. Opak je pravdou! Představte si, že ti malí hajzlíci začnou se vším, na co dosednou, reagovat a rozežírat. Pomalu ale jistě, třeba takový prach ze slepičího trusu, spíš rychle a jistě.

3)      Též interiér si zaslouží umýt, odstranit zbytky bonbónů, kelímků od kafe, ukápnuté majonézy z baget, popřípadě i tělesné tekutiny (pot mám samozřejmě na mysli!). Není vhodné používat ty největší dryjáky z reklam, dle kterých by měly domácí hospodyňky používat prostředky jen o malinko slabší než kyselina sírová, aby čistota byla i hygienická. Nebojte se použit šetrnou mýdlovou vodu, přece nejste prasata! Samozřejmě lze doporučit i speciální pěnové přípravky na čištění textilních povrchů, já sám se s nimi nikdy asi pracovat nenaučím. Sedadla po mém zásahu vypadají, jako bych je zrovna počůral a nechal zaschnout. Pozornost věnujte i plastům, prachu prostě zbavte veškeré povrchy. Výborné k tomu jsou ty antistatické spraye, navíc hezky voní. Vyluxujte spáry v sedačkách a okraje lemů, k čištění nejzapadlejších koutů použijte třeba i zubní kartářek. Ti největší frajeři používají při prací s detaily čistítka do uší. Nebo je to už úchylka? Faktem zůstává, že zavřít se sám v garáži, pustit si dobrou muziku a čistit si auto by mohlo hravě sdílet první místo v rozkoši s thajskou masáží včetně happy endu. Tedy pokud vám kvůli dítěti nehraje Dáda Patrasová…

Teď nastává konec. Ovšem pouze konec první části, nikoliv konec zazimování. Dalo by se říct konec předehry. Pravý sex bude následovat za pár dní.

IMG_0111

BMW E21 jak ze šourůmu

Kromě znalosti nadmořské výšky obce Sovinec (490m) získal jsem na veteránském rallye před Ecce Homo ve Šternberku ještě dvě nové známosti, možná, troufnu si říct, I přátelství dvou příjemných pánů. Jednak jsem poznal Jiřího Kunce, humorem sršícího pána v nejlepších letech a znalce BMW do šroubku, a jednak Pepu Hlavinku, pána v ještě lepších než těch nejlepších letech, ochotného předvést mi své nádherné, zrovna čerstvě dodělané BMW 318i, jinak E 21. To, že bylo čerstvě dodělané, bylo zásluhou právě Jiřího Kunce. Ten totiž 14 dní před soutěží vnukl Pepovi myšlenku, že po  letech renovací bylo by vhodné auto konečně dodělat, doskládat a pochlubit se na veřejnosti. Tak chvatná, čtyřletá, práce samozřejmě byla poznat – hoši museli ještě před startem dousadit pravé zpětné zrcátko a přesvědčit jej, aby zůstalo na místě. A taky nemělo rádio! Dokážu si představit člověka, který by Pepovi poradil vůbec nevycházet z baráku, my jsme ale shovívaví a třeba pro někoho pro nedostatek kritičnosti i hloupí.

Ovšem automobil vypadal, jako by jej zrovna vypustili ze showroomu. Pepa dokonce nestihl ani sundat igelit z polštářků na zadním sedadle. A ta barva!  Původní a dobová zypressengrün v kombinaci s béžovým látkovým interiérem působila noblesně a uhlazeně. Stělesňovala nádherný symbol rozdílu vozů z štváčského imperialistického Německa a toho mírumilovného, soudružského a přátelského, který dodával vozy i do naší socialistické vlasti. Úplně jsem si na ten pocit obdivu jednoduché krásy připoměl a chvíli se cítil jako náctiletý.

É dvacetjedniček v takovém stavuje dnes jako šafránu. Navíc s takovými detaily, jako je třeba původní přední okno(!). Díky dravosti a jízdním vlastnostem si jej jak je známo oblíbili drifteři, jako-sportovci a upravovači s rozpočtem omezeným. Nic proti nim,  jen se tím kdysi hojně vyskytované auto přestěhovalo do dvorků a na pozemky povýšené pár jinými vraky na depozitář renovačních projektů a mnohý tam jistě na rez po pár letech zhynul. Popřípadě na něm nějaký Honza-ten-má-zlaté-ruce “zahájil renovaci”, takže jej na dvorek vystrčil až po odstrojení.

Pepův kousek z posledního roku výroby tohoto typu měl šťastnější osud. Od prvního německého majitele v důchodu jej ulovil český importer-amatér a od něj už jej koupil Pepa. Pod dohledem a radou Jirky Kunce zgenerálkoval motor způsobem nešetřivým (nikoliv nešetrným), neváhal koupit novou techniku a vybavení, měl štěstí na dobrého lakýrníka, či lakýrník na pevnou ruku, co mohl si udělal sám, zbytek zadal osvědčeným řemeslníkům. Jak jednoduchý recept na renovaci auta, že?

Motor pak naskočí na  cvrnknutí, zařve a žene auto do kopců, jak za časů největší slávy. My jsme je pak mohli vidět leda na obědě a jednou po cestě na zmrzlině, protože Jirka jakožto bývalý závodník chápe slovo rallye v původním, nikoliv veteránském významu.

Samozřejmě si můžeme domyslet, že cenu renovace nemůžeme nazývat investicí ve finančnickém slova smyslu, ale pouze investicí do svého snu. Pepa se totiž do jednoho takového červeného BMW zamiloval kdysi v mládí o prázdninách na Balatonu a řekl si, že jej jednou bude mít. Pak už jen zbývalo vyplnit tatínkovo prorocké rčení, že až si Pepa takové auto bude moci koupit, dávno už se nebude vyrábět a je hotovo. To je ale poslušný syn!

     

IMG_0027

Historické rally Šternberk 2013

Loňská podzimní návštěva Šternberka se vyplatila, tož jsem se rozhodl s kolegou a přítelem Jiřím zajet tam letos znova. Pro změnu jsme však volili historické rallye, které se konalo den před notoricky známou vrchařskou soutěží Ecce Homo.

Akce to byla komornějšího rázu a kromě obědové přestávky, dvou úkolů a pár čurpauz v podstatě pořád jezdící. Asi 100 km jsme večer napočítali na Jirkově limuzíně BMW 2500 (E3), o které jsem už psal. Jel jsem jí však teprve nyní a docela si pohodlnou jízdu s dravým motorem užíval. Až na to, že můj cent na horších silnicích působil kňučení výfuku při styku s asfaltem a že jsem neustále přivíral do dveří pás, myslím, jsme se s autem vcelku spřátelili.

Celý boží dlouhý den 20 účastnických aut doprovázelo sluníčko na cestě přes hřebeny Jeseníků, což jen zlepšovalo plnění největší soutěžní úkol – neustále koukat do krajiny a odhalovat místa na fotografiích v itineráři. Naše debata se tedy nemohla ubírat k ženským, opileckým historkám a jiným zásadním tématům, ale skutečně jsme se museli věnovat úkolům vpravdě detektivním. A vlastně také poučným. Že se například v rapotínské fabrice vyrábělo kdysi osvětlovací sklo, jsem opravdu nevěděl.

Abychom úplně za volantem neztuhli, házeli jsme ještě šipkami, na čas namontovávali a odmontovávali matičky s podložkami na čtyři šrouby (to dělal Jirka) a pak plnili ještě sadu úkolů závěrečných. Ty se ovšem konaly již zpět ve Šternberku, v podvečer, ve velkém vyčerpání z celodenní jízdy a stresu z plnění úkolů, o hladu, žízni, tělesné ztuhlosti, pod tlakem zda stihnu vlak do Prahy atd. Jinak totiž nemůžu zdůvodnit svou naprostou neschopnost hodit do díry pár umělohmotných trubek, či tři gumové obruče na kužel. Snad nějaké body jsem nahnal jedině při skládání puzzle a slalomu na kole. Neuhodl jsem ani, že karburátor patří na Indiana, nikoliv na Harley Davidson a mé štěstí v lásce se opět projevilo nízkým počtem bodů na vržených dlažebních kostkách. Jirko, nesmíš mě holt nechávat při plnění úkolů samotného, takhle se žádného pokálu nedočkáme!

Mohl bych tady vyjmenovat vozy, které se rallye zúčastnili, některé vidíte na fotkách a na zpátečkovském facebooku můžete prokázat své znalosti tím, že je vyjmenujete. Výsledky rally jsme se ovšem tak nějak nedozvěděli, na oficiálních stránkách je o rally jen krátká zmínka. Příště se tedy můžeme předvést lépe a nikdo si to nebude pamatovat.

       

IMG_0178

CapriTreffen Wolfensee 2013, aneb Pojmy a dojmy ze setkání Ford Capri

Začnu pojmem – Ford Capri. Do našeho podvědomí se zařadil už za socializmu díky notoricky známým Profesionálům. Já sám jsem kvůli nuceným odchodům na lože brzy po Večerníčku ovšem dlouho věděl jen že existuje. Jeho podoba mi byla utajena v podstatě až do začátků mého zájmu o veterány. To jsem pak leccos načetl, poznal kapří fanatiky, občas nějakého provezl, až nakonec se s jedním letos důkladně seznámil na osmisetkilometrové trase na sraz majitelů Fordu Capri v jakékoliv jeho podobě v Německu.

Capri má bezesporu velkého ducha. Jeho ladné tvary měly původně přeložit do přijatelného evropského jazyka americkou učebnici designu kulervoucích sporťáků, časem vytvořil svébytný vzor tvarů pro sportuchtivou střední třídu kapitalistického západu našeho kontinentu.

Zajímavé by však bylo poslechnout si porady vedení Fordu o důvodech, proč při uvedení verzí MkII a MkIII ponechali ve vozech techniku, která přece jen zaostávala za vším, co se dělo kolem. „Pche, ať si do té Manty dají třeba i víceprvkovou zadní nápravu, stará dobrá anglická tuhá náprava tady byla, je a bude!“, ozvalo se možná na poznámku o konkurenci od Opla. Nebo to snad bylo:„ Jejda, snad nám ještě zákazníci odpustí ta listová péra, ale na vývoj nového odpružení nemáme dost peněz a třeba si řeknou, že je to proti všem současným sportovním kupé tuze originální řešení, když je jediné.“? Ani motory příliš nekopírovaly poslední poznatky konstruktérské vědy. Přesto však i v posledním tažení dokázali Capri v úpravě Zakspeed konkurovat svým okruhovým rivalům.

Nicméně ducha Capri pořád má. U Rosenheimu to potvrdilo na 180 aut z osmi zemí. Jelikož jsem byl v podobném setkání naprostý greenhorn, zajímalo mě, co se jako bude na takovém srazu jednoho typu auta dít. Mé představy kulminovaly od orgií Hell’s Angels po tancovačku u Evy a Vaška.

Dojmy však byly veskrze pozitivní. Německá pečlivost prostupovala ubytování v kempu i jeho okolí, švédské stoly u snídaně i výborný Weizen bier. Všude přátelská atmosféra obklopující odrostlé možná-kdysi-sporotvce nebo prostě jen chlápky za volanty všemožných Capri. Skutečně, věková kategorie česko-slovenské výpravy byla hrubě pod průměrem. Alespoň, že Maroš připomněl Tublatankou ve dvě ráno, jak se asi trávily noci v kempech, když byly Capri ještě v showroomech.

   

Jak vlastně takový jednodruhový sraz připomíná. Je libo jeden z prvních kousků? Támhle vzadu. Pán by rád první sérii po faceliftu, tedyMk. I B? Hned vedle …. Následuje pár dvojkových, dvojkových rozšířených, kabriolet jeden ze sedmnácti dochovaných v Německu, trojkové turbo, trojkové turbo v Zakspeed úpravě, MAKO V8, pár opravdových pamětníků soubojů v Nordschleiffe, verze původní, celé v mentolové barvě, žluté, zelené, bílé oranžové, s křídly i bez a nakonec jedno vyairbrushované s dveřmi á la Gullwing. Capri kam se podíváš. Až mi to připomnělo českou klasiku, kterou jsem  si dovolil parafrázovat takto:

Dalším pojmem bylo vlastně i jádro české výpravy. Micky a jeho Makepeacová, Elvis, Vachuťák, Maroš, Šediváci, Jindra, Kuba a samozřejmě kluci Truci. Jezdí na Capri srazy pravidelně a svou trpělivostí a solidností si dokázali na německé Capri scéně vytvořit zjevně svébytné postavení. Na prvních srazech před téměř deseti lety potkávali se spíše s podezřívavými nebo odmítavými pohledy. Hoši museli kvalitou vozů, schopností domluvit se německy a vytrvalostí prokázat, že stojí za to, aby je vzali mezi sebe. Dnes jsou zjevně vytvořeny mezi Čechy i Němci tak silné vztahy, že nejenže náš příjezd doprovázely srdečné pozdravy a potřásání rukou, ale spousta Němců dorazilo na loňský Capri sraz pořádaný v Čechách! Letos jsme taky obdrželi cenu za nejvíce zastoupený zahraniční klub – věnec buřtů s preclíky. Ondra Truc pak ještě vyhrál cenu za nejhezčí vůz v kategorii původní Capri Mk II v rozšířené verzi, takže česká vlajka vyvěšená Kubou nad naším party stanem mohla hrdě plápolat.

 

Jak se s Capri jezdí? Samozřejmě s půjčeným ne moc rychle. Navíc ten „můj“ z nějakého důvodu při průjezdu na vlnách silnic škrtal zadním kolem o blatník, takže v Čechách jsem jel spíše se staženou prdelí. Proti všemu v mém stádu jsem si připadal tak nějak obepnut a uzamčen autem samotným. Největší problém mi mentálně dělalo toto:

Ani dnes bych si ještě neodvážil tvrdit, že rychlost trefím naprosto v pohodě, protože ten posun všech kvaltů doprava v žádném jiném autě prostě nemám a dosud jsem jej nikde nezažil. Snad nejhorší bylo, že jsem jednou hned na začátku cesty málem zařadil zpátečku místo dvojky. V Německu se mi pak ještě povedlo začít menší zácpu, když jsem se pořád trefoval rovnou do čtyřky, místo vlastně bůhvíproč dvojky při rozjezdu z křižovatky. Vzhledem k té šetrné jízdě jsem vlastně až na posledních patnácti kilometrech dokázal najít hravost motoru začínající někde a 4000 otáčkách. Tahle úroveň je pro mě ve většině mých aut díky objemům motorů a mému šnekoidnímu stylu jízdy dlouhodobě nedosažitelná a za hranicí dobrého vkusu.

Capri i dnes dokáže vzbudit emoce a na okreskách se s ním dá užít hodně legrace, byť v sériové výrobě proti konkurenci nebyl ke konci své éry nějak zvlášť technicky vybaven. Já osobně bych si vybral první sérii ve dvoulitru pro její  syrovou opravdovost vycházející z jednoduché konstrukce, drsného zvuku motoru a jeho síle v porovnání s poměrně nízkou váhou, kterou musel rozjet. Jestli však preferujete více méně či úplně sportovní vzhled, máte možnost pořídit si ve fabrickém vyhotovení různě drsně vyhlížející podoby. Pokud si někdo chce Capri pořídit, naši odborníci doporučují vyhnout se nižší motorizaci ve snaze docílit nízkou spotřebu.

     

Snímek obrazovky 2013-02-07 v 12.07.04

Fotografie veteránů – část I.

Podle zavedených zvyklostí fotí se veteráni popisně, s vábnou ženštinou, s hrdým majitelem v pyšné póze, s hrdou ženštinou v póze spíše nevábné leč líbící se manželovi, a podobně. Já bych rád do tohoto pole vnikl fotografiemi trochu jinými – s atmosférou. Proto jsem letos na Křenovické jízdě sesbíral odvahu, pár fotek vystavil a čekal na reakce. Některé se líbily, z toho mám radost.

Ne všichni čtenáři blogu se na výstavu dostali, ne všichni mají účet na Instagramu, kde všechny fotky publikuji nejdřív. Snad se vám bude líbit tato první ochutnávka. Čas od času budu přidávat další.

Kdyby snad někdo některou fotku chtěl vytištěnou, dejte mi vědět, rád vyhovím.

   

       

 

 

 

 

 

 

 

IMG_6109 164

Investování do veteránů – díl třetí

Jak jsme posledně avízovali, dnes se budeme zabývat vývojem trhu a chováním investorů. S ojetými vozidly se obchoduje asi od druhého dne prodeje prvního vozu na světě. Nejprve si dokázali uchovat hodnotu ceny vzácných modelů, či vozidel po nějaké známé osobě. Obchod utlumila hospodářská krize a druhá světová válka. Postupem času stoupala na ceně i obyčejnější vozidla.

U nás se s veterány obchodovalo už za minulého režimu. Za hranice se vyvážely za podmínek zajímavých pro obě strany a měnily se za nová vozidla, která zde byla nedostupná. Jestli je to bohudík, nebo bohužel, je otázka názoru. Proti krvelačnému ziskuchtivému překupníkovi stojí člověk, který jedinečný exemplář zachránil před jistou smrtí. Že přitom vytvořil zisk? Inu, já mu to přeju. Že ten zisk je příliš velký? Hm, ony jsou někde tabulky spravedlivého zisku? A že to byl typ podobný vekslákovi? No, každý jsme nějaký a pod pláštíkem morálního opovržení může se leckdy skrývat závist nebo pokrytectví.

Například v 70. letech byl nabízen německým občanem za vozidlo Kübelwagen českého občana nový Mercedes. Bohužel prý neuměl plavat, tento obchod neproběhl. Po revoluci se začalo obchodovat ve velkém, investoři k nám pořádali nájezdy a vyzobávali české stodoly, kde byly poslední zbytky veteránů.

Dnes je v České Republice spousta firem zabývajících se veterány, od renovací přes prodeje, či zájezdy do prodejních galerií v zahraničí. V poslední době se oblasti veteránů daří dobře, i když nedávná krize obchod trochu utlumila. Střední třída šetří a raději investuje do finančních produktů.

. Bohatí zde ukládají své prostředky raději než do bank. Jen se podívejte na super výhodný daňový ráj na Kypru. Chtěli byste tam mít své úspory? Já ano, ale v garáži. Investicím do veteránů se daří. Ceny u vybraných modelů jdou raketově nahoru, oproti jiným komoditám. Proč toho nevyužít?

Do budoucna předpokládáme, že trh stále poroste, neboť máme se kam rozšiřovat. Východní Evropa, Asie, Jižní Amerika. V rozvojových ekonomikách máme velký potenciál. Krize sice může trh přibrzdit, ale ne tak aby celý trh padl. Vězte, že krize budou, patří totiž ke zdravému fungování ekonomiky.

IMG_6196 231

Investování do veteránů – díl druhý

Lehce nastíníme další témata pro příští články, něco na zamyšlení a na vaši diskuzi. Kam to vše poroste? Jelikož se vyrábí mnoho automobilů a stále stárnou, je zde obrovský potenciál. Neklesnou pak ceny? Budou plastová auta vyhledávaná? Jaký je ve veteránech trend? Pokud víme, zatím nemáme s žádnou podobnou movitou investiční komoditou žádné zkušenosti.

Jak vydělat? Obecně se dá říci, jako na každé jiné komoditě. Měli byste jí znát. Jak daný typ, tak celý trh na daném území. Jak jsme již psali, prostředí se velmi liší. Varianty investování jsou ve zkratce tyto: levně koupit a prodat za tržní cenu. Koupit za tržní cenu a draho prodat. Kombinace již zmíněných, která je nejvýnosnější. Koupit, čekat několik let a pak prodat. Koupit, opravit a prodat.

Zde trochu zamyšlení. Na německém diskuzním fóru se lze dočíst o renovaci Mercedesu Pagoda. Vezměme si, že investor koupí vozidlo za 60 tis. EUR v horším stavu, nechá ho za dalších 30 tis. EUR zrenovovat. Čili jsme na devadesáti. Podle tabulek se dá prodat za 120 tis EUR. Tím pádem je to velice dobrá investice. Zhodnocení 25% není vůbec k zahození. Ale…

Pokud se vozidlo neprodá, je to jen čistá teorie a žádná investice. Jen kasička. Koupí to za tuto cenu někdo? Nedávno jsme navštívili výstavu veteránů ve Stuttgartu a ceny se pohybovali od 40 tisíc až do 120 tisíc EUR, což je skutečně velké rozpětí. Stavy prodávaných vozů byly velmi podobné a takových vozidel tam bylo desítky. U nás příliš potencionálních kupců nebude, v zahraničí je situace jiná. Kde je však více kupců, je i větší konkurence. Proč by se měl kupující rozhodnout právě pro tu vaši opravenou káru? Vůbec přitom nemusí vědět, jak kvalitně je oprava provedena. I o zbastlených Pagodách jse povídají legendy.

Dobrá zpráva je, že investice časem minimálně uchovává svojí hodnotu, což při růstu inflace není špatné. Můžete investovat jak na růst hodnoty v čase, tak na nalezení kupce za vyšší cenu, pokud koupíte dle již zmiňovaných investičních pravidel. V příštích dílech se také dozvíte do jakých automobilů investovat a do jakých ne. Láká vás vydělávat na veteránech? Láká vás dozvědět se více? Těšte se na další díl, bude o vývoji trhu a chování investorů.

Přírůstek do rodiny

Máme tady další vídejo z našich kratochvílí, podívejte se, jak jsme „vykousávali“ Opel Rekord P2 ze stáje …. stodoly …… přístřešku.

IMG_5895 8

Investování do veteránů – díl první

Weby popisují situaci v rozvinutých ekonomikách, jako je Německo, USA nebo Velká Británie. Ano, tam popisovaný boom nastává, my jsme v České Republice a zde je situace zcela odlišná. Máme však jedno společné a to, že jsme kolébkou motorismu, neboť předválečné Československo bylo ve výrobě automobilů na vrcholku a máme dobré podhoubí. Motoristicky řečeno „máme benzín v krvi“. To je pro nás velmi příznivé a naznačuje to, kam bude směřovat náš trend. Naopak taková Ukrajina, nebo Bosna nemá nic takového, jako je historie, ani veteránské podnebí, natož pak silnice. Samozřejmě, že postupem času pronikne tento trend i na podobná místa „rozvojových zemí“. Pokud se rozvinou…..

Ano na veteránech se dá slušně vydělávat, jak je vidět z různých aukcí, burz a statistik od prodejců veteránů za poslední dvě až tři desetiletí. Vybrané modely stoupají stále na ceně a už se jen tak nezastaví. Otázkou je, co s těmito investicemi udělá například rostoucí cena či klesající zásoby ropy. Musíme se ptát, protože investujeme v čase.

Pokud budeme brát jako „profesionálního investora“ člověka, který se zabývá automobily v řádech milionů eur, můžeme říci, že takového člověka to nepostihne. Automobilem nejezdí a má ho jen kvůli hodnotě. Přeci si nebude cílevědomě amortizovat svojí investici. Na druhé straně – dobře víme, že nepoužívaný vůz se amortizuje snad ještě víc.

Druhá skupina jsou ti, kteří si svého veterána rádi vezmou a kochají se po malebné krajině místních luhů a hájů. Tento druh investorů si kupuje pro své aktivity vozidla nepatrně „levnější“. Mají vozidlo z důvodu uchování hodnoty peněz a proč by si také ty peníze neužily, neznám spořící účet, na kterém bych si mohl vyrazit na jednání s klientem, nebo s rodinou poznávat krásy Francouzského Provence, vy ano? Je to sice způsob riskantnější, avšak mnohem zábavnější. Zde si dejte velký pozor, pokud si vozidlo zamilujete, nebo nedej bože vaše manželka, je po investici a veterán se stává členem rodiny, neboli tzv. plechovým miláčkem. V této kategorii cena ropy v budoucnu částečně ovlivní i ceny historických vozidel.

 

  

Další skupinou je „investor-překupník“ který s vozidlem spekuluje a snaží se na něm vydělat za každou cenu. Většinou kupuje „levnější investice“ některé i v horším stavu a renovuje je, často ne precizně pod heslem: „tam kde klempíř nestačí, eprosin se natlačí“ a z investice se po určité (krátké) době stává kasička v horším případě noční můra. Toho „investora-překupníka“ může ropa také ovlivnit, protože prodává většinou druhé zmiňované skupině investorů, nebo koncovým zákazníkům.

U poslední skupiny je otázkou, zda jde o investování. Nazval bych je „investor-hrobař“ Tito skupují vozidla, převážně mladších ročníků a rozebírají je na náhradní díly, na kterých poté vydělávají. Od určité ceny je lépe vydělat na dílech, než na celku. Každý ze zmiňovaných investorů má svůj tržní segment a svoje praktiky, které rozebereme v dalších dílech.

V dalším díle seriálu se dozvíte o způsobech, jak na veteránech vydělat. Zaručeně, samozřejmě!

Autor: Jiří Truc, Marek Odrobina

IMG_6143 188

Investování do veteránů – úvod

Téma investování do veteránů je velmi rozsáhlé, avšak u nás zanedbávané, resp. pokroucené. Na všech možných auto-webech či časopisových článcích naleznete vždy alespoň jeden článek o investování do veteránů, jaké je koupě veterána terno a proč jste ještě nic nekoupili. Více se nedozvíte, vždy jde ale šipka grafu hodnoty peněz nahoru. Proto jsme se trochu zamysleli a rádi bychom vám poskytli na toto téma více informací formou seriálu na pokračování

Začněme jako ve škole, od základů a pokud s námi vydržíte, dostaneme se až na třešničku dortu. Kdo je to investor? Teorie říká, že investor je investiční fond, banka, penzijní fond, pojišťovna nebo fyzická osoba, která vyhledává optimální způsob, jak zhodnotit své dočasně volné finanční prostředky. Pro naše použití to jsou většinou fyzické či právnické osoby, které své peněžní prostředky vkládají do historických vozidel s cílem zhodnocení. Prostě chtějí něco „vyrejžovat“. Co je to historické vozidlo?  Je to veterán, vintage, youngtimer, klasický automobil, sportovní automobil a tak dále. Pro pořádek můžeme použít třídění dle Technického kodexu FIVA 2010, bod 5 a 6

Dá se ovšem uvažovat i o kategorii instant classic, nebo young classic, což jsou dnes auta let devadesátých. Jejich cena je právě dnes zajímavá z hlediska nákupu. Dále ovšem budeme používat obecně slova veterán, nebo historické vozidlo.

Kde se dá takový veterán koupit? V Tescu? Těsně vedle. Pokud máte zájem o koupi, je tu několik možností, a to klasická inzerce, internetová inzerce, specializované prodejní galerie, aukce, veletrhy jako jenapříklad Retro Stuttgart, Classica Essen a mnoho dalších, v poslední řadě bych uvedl burzu, zde se dají převážně koupit náhradní díly.

Při rozhodování o volbě investice musí investor zvažovat míru rizika, likviditu a očekávanou výši výnosu. Pro milovníky matematiky máme dobrou zprávu, budou i vzorečky. I pro Harpagony máme dobrou zprávu – na veteránech se skutečně vydělat dá. Škarohlídy také potěšíme – má to všechno svůj háček.

Ale o tom všem až v příštích dílech.

Autor: Jiří Truc,Marek Odrobina