Výměna milenek
O víkendu letošního 24. března jsem jel s Křenovickými do Essenu. O tom příspěvěk teprve zpracovávám, protože materiálu mám spoustu a vybrat musím to nejlepší. Ovšem v neděli po návratu z „rajchu“ jsem zažil ještě jednu kroniky hodnou událost. Nic velkého, ovšem o to intenzivnějšího. Po procitnutí a zdaleka ne vyspání se z dlouhé cesty zavítal do Krzenovitzdorfu Láďa z Českých Budějovic. A přijel na svém Saabu 900 Turbo, neb byl žádostiv po testaci na historické vozidlo.
Jirka s ním vyřídil formality a mě nedalo, abych se nezašel na bílého krasavce podívat. A jak jsme se tak bavili o všech těch číslech (výkon, rok výroby, stav tachometru, pořizovací cena, objem motoru, zrychlení), opantala mě drzá žádostivost v tom Saabu se svést. Přece jen, potkávám jej dost často a líbí se mi dost na to, abych nepromarnil příležitost se v něm svézt.
Ford Capri, Saab 900 Turbo, Mercedes Benz 280 CE
No jo, jenomže to by nemohlo být vše! Vždyť svést by se rád i Jirka! V cuku-letu jsme tedy uspořádali bojový plán, kterak já vezmu Goldieho, Jirka svého Capri a vyjedeme si na krátkou okružnou zkušební jízdu. Cestou si je prostě vyměníme tak, aby každý jel v každém autě. Vlastně každý z nás do té doby nejel jiným ze zrovna dostupných aut, než s tím vlastním! Byl to moc příjemný zážitek. Konečně se mi splnila touha projet si Fordem Capri a Saabem 900 Turbo, aniž bych si je musel koupit. Prohlédněte si mé video z jízdy, pořízené iPhonem. Video pořídil….. řekněme osoba mě blízká, aby snad nebyly problémy z nedržení volantu během jízdy :-)
Sednout během 30 minut do tří různých aut se mi ještě nepoštěstilo, natož tak charakterově rozdílných, jako byly ty naše. Capri se sebevědomým zvukem motoru a tvrdým řízením, Mercedes s výrazným pohodlným houpáním a kormidlem v rukou a Saab s chutí ve třech tisících za minutu kousnout do asfaltu a zatlačit vás do sedačky. Tohle budeme muset zopakovat! Doufám i s jinými vozy.
Video: já a můj iPhone, hudba Aleš Povr (díky!)
MG B v british racing green
Jednoho letního dne ponořen do myšlenek, už ani nevím jakých, jsem zahlédl na jednom pražském náměstí v průchodu „emdžíbí“. Klasické kabrio, které mě odjakživa svými kukadly a zejména docela přijatelnými pořizovacími cenami přitahovalo. Chvíli jsem pod cedují Auto servis nad oním průchodem postával, ale přece jen jsem se osmělil a vešel dovnitř. Na otázku co že na tom veteránovi opravují mi jeden z mladých mechaniků odpověděl, že auto je majitele servisu a ten s ním prostě dnes přijel do práce. A jelikož pan majitel seděl v zasklené kukani a naše pohledy se setkaly, nebylo by mic trapnějšího než se otočit na patě a s podivným úškrnkem zmizet. Osmělil jsem se tedy podruhé a zašel za ním, očekávaje, že …. vlastně neočekávaje vůbec nic. Co si asi takmohou povídat chlapi, co se vidí poprvé, jeden je na domácí půdě a druhý pořádně neví, čím začít konverzaci? O autech přece! Tehdy jsem se napoprvé dozvěděl, že pan Vladimír, tak se totiž majitel tohoto MG B jmenuje, auto získal náhodou teprve nedávno, a že jej hodlá dát dohromady a trochu předělat k obrazu svému.
Vůz byl totiž zejména v americké verzi a to pan Vladimír nemá rád. Neopomene to zmínit kdykoliv spolu brouzdáme na netu a hledáme, co bychom nutně potřebovali. On třeba pagodu, já cokoliv. Jeho MG je z roku 1978, tudíž spadal do účinnosti velice sofistikovaných zákonů USA, kvůli kterým dlouhou dobu zdobily všechny evropské dovezené vozy ohromné nárazníky s ještě ohromnějšími gumovými vertikálními slzami, světla musely být kulatá a tak dále, však to znáte. To u MG ve fabrice se zase pokoušeli fejsliftovat vůz pocházející konceptem z roku 1962 aby nemuseli hrnout v té době chybějící peníze do vývoje zcela nového vozu. V té době mohly být vyrobeno cca 250.000 klasických chromových vozů. Navíc se lidstvo začalo klanět bohu jménem plast a co bylo plastové, bylo moderní. Zajímalo by mě, kdo s tím nápadem přišel první, jestli Alfa Romeo u svého Spidera, nebo právě M
G, tehdy součást koncernu Leyland, že na předek a zadek designových ikon flusnou trochu černého plastu, měkšího nebo tvrdšího, co se právě urodilo ve skumavkách a vyrobí tak jakoby-nové auto. Podotkněme ovšem, že celá taškařice by nevznikla bez popudu soudruhů z USA.
Vraťme se ale k panu Vladimírovi. Jak jste mohli poznat, ona návštěva byla první a vůbec ne poslední. Dost jsme se spřátelili a já tak mohl sledovat, co se s autem děje. Pan Vladimír se rozhodl, že americkou verzi prostě předělá na evropskou. Nota bene, když na stránkách německé firmy Limora našel v nabídcespeciální sadu chromových dílů, kterými se jednoduše neuznalé plasty nahradily. Cena 20.000,- Kč se zdála přijatelná, doručení do tří dnů zaručeno. To sa nám to dneska nakupuje! K tomu ještě musel zavařit otvory v kapotě po pozičních světlech, ale co by si člověk ve vlastním autoservisu neudělal, že? To se mu to dneska opravuje! A jelikož auto bylo přivezeno z Kalifornie, mělo zdravý spodek a rez kolem něj ani neprojela. To se to pak holt renovuje!
Další investicí byla kola. Jeho emdží byla levnější verze sice s
koly drátěnými, ovšem nastříkanými stříbřenkou. A jelikož pan Vladimír dělá všechno tak jak to má být, k chromovým nárazníkům a masce pořídil ještě kola drátová chromová. Ty jsou navíc připevněna k vozu křídlovými maticemi, což už staví toto auto na piedestal zaručených kočkolapů. Opět zde úřadoval internetový obchod formy Limora. Cena 5.000,- za jedno, včetně pneu. Zde ještě čím dál spokojenější majitel pořídil nosič na kufr a hlavně(!) piknikový koš, koženou přílbu a dobové brýle. Jo, život se musí nechat užít.
Tehdy se mi svěřil, že se mu původní červený lak ani po vyleštění nelíbí, a že uvažuje nechat auto přestříkat na british racing green. Není větší klasiky. Na mé argumenty, že je to zbytečné, že červená je také hezká, méně obvyklá a že nový lak odstraní vozu patinu vůbec nedal. Jednoho den jsem pro
to v dílně potkal vůz zcela odstrojený, oholený, připravený na operaci. Pak jsme zjistili, že vybrat tu správnou racing green není úkol jednoduchý a prameny se rozcházely. Tak jsme se nad vzorník shodli na něčem, co nám oběma připomínalo tuto barvu, vyloučili jsme olivově zelenou (olivy v Angli nerostou) a čekali na výsledek. Byl skvělý. Na karoserii nenejdete pomerančovou kúru, stopy po nevyhlazeném kitu nebo nějaké zaschlé kapičky. Lak má hloubku a jeden se může podle kapoty i oholit. Však to taky stálo 40.000,- Kč.
Mezitím dorazily i nové koberce, opět z Limory, a nově očalouněné sedačky. Cena dalších 20.000,- Kč. Samozřejmě že i motor dostal co zasloužil, aby dosáhl svých obvyklých 71 kW a třeba i nejvyšší rychlosti 170 km/h. I toto je způsob nakládání s veteránem, byť by se to zarytým příznivcům patiny asi nelíbilo. Podle mých informací je v zemi zrodu MG vcelku normální stará auta vybavovat novou technikou a není to vnímáno jako tuning či bastling. Koneckonců mám v hledáčku jedno takové auto ze Slovenska, na kterém právě v Rakousku pracují.
Po nastrojení nezbývalo panu Vladimírovi než vzít manželku, nakoupit do piknikového koše pár dobrot a vyrazit na první výlet pod sluneční paprsky. Podle mých informací šunka pod holým nebem u kufru svého kabroiletu chutná tak nějak jinak. A nikoliv po výfukových plynech. Ostatně o tom jsme se mohli přesvědčit na Křenovické jízdě 2011, kde nám oba správné piknikování předvedli.
Foto: archív pana Vladimíra (mnou malinko upravené), ty s panem Vladimírem mé
Údržba střechy kabrioletu
S jarem přichází silné nutkání napustit kůži dlouho neviděným hřejivým sluncem a do vlasů si pustit trochu alespoň vlažného větru. Neznám pro to nic lepšího, než vytáhnout z pelechu kabriolet, stáhnout z něj střechu a protáhnout mu faldy po zimě.
Poněkud trapné ovšem je, pokud střechu stáhnout musíme, protože je poněkud zaneřáděná z minulé sezóny, zadní okno začíná slepnout a musím se modlit ať neprší, protože by mi střecha od mokré hlavy nepomohla.
Návodů na netu, jak se vyčistit střechu kabrioletu a jakou následnou péči ji dát, je poskromnu. Rovnou jsem vynechal ty, které připouštějí mytí střechy ve „speciálním programu Kabriolet “ v myčce. Tak nějak mi to přijde divné. Kabriolet pro mě znamená, že jsem si vyšetřil trochu času, abych si užil život, tudíž nespěchám a nemám ani důvod projíždět rychle myčkou. Nota bene, čas často strávený ve frontě na myčku může být kolikrát delší, než trcohu mazlení se s autem.
Nicméně, údržba střechy kabrioletu je v podstatě jednoduchá záležitost. Mějte na paměti několik zásad:
Čištění textilní střechy
– Na čištění nepoužívejte žádné kuchyňské či koupelnové prostředky. Obzvlášť SAVO není vhodné. Pokud jej skutečně nutně potřebujete, neb máte na střeše plíseň, tak jste ale opravdu prase.
– Nejdřívě odstraňte hrubé nečistoty (přejetou slepici už do polévky nedávejte) pak střechu vysajte luxem s kartáčkovým nástavcem. Nezapoměňte pořádně projet záhyby u švů, třeba i kartáčkem na zuby, je-li to nutné. Drobky z loňského hamburgeru nedělají dobrotu. Majonéza už vůbec ne.
– Po luxování můžete projet látku i takovým tím lepivým kotoučkem používaným na odsmítkování obleku do tanečních
– Střechu nedrhněte rejžákem jak prušáci chodníky za Bismarcka, stačí přímé, nikoliv krouživé, pohyby po směru vlákna (je-li střecha plátěná) jemným kartáčem. Tvrdý kartáč by mohl narušit strukturu látky a švů – vzpomeňte si na módu děravých džín – jak asi vznikaly?
– Kartáč bude zbytečný, pokud jej použijete bez čistícího prostředku. Použijte tedy ve vlažné vodě rozpuštěný šampon, klasické mýdlo s jelenem, nebo speciální přípravek. Těch je na trhu vcelku dostatek. Krátkým hledáním jsem našel toto:
- Sonax 445,20 Kč
- Mercedes 384,- Kč
- Meguiars čistič 379,- Kč
- Autoglym Cabriolet Fabric hood maintenance za 650,- Kč
- Swissvax 990,- Kč (dělají i sadu se vším možným za 2.490,- Kč)
Já sám jsem dosud používal mýdlovou vodu a střecha je po ní oslnivě …. černá.
– Čistící přípravek opláchněte dostatečným množstvím vody
– Čištění rozhodně neprovádějte často. Já myslím, že pokud to uděláte jednou za sezónu s následnou impregnací, je to dostatečné. Opět si vzpomeňte, jak dlouho vám vydrží džíny, když je pořád perete.
Čištění vinylové střechy
– vinylová, taková ta umělohmotná, prostě jiná než plátěná nebo skládací kovová (a to už byste měli poznat) střecha je na údržbu samozřejmě jednodušší. Je méně citlivá a náchylná na vyblednutí a špína se na ní chytá v menší míře. Firma Swissvax dokonce doporučuje mytí takového vozu v myčke, ovšem jen pokud má zadní okno ze skla.
– Pokud je vinylová střecha světlá, lze doporučit mytí častější než u tmavé, aby se zamezilo zažrání špíny do materiálu.
– Na čištění nepoužívejte alkalické materiály protože zeslabují nebo dokonce mohou narušit švy. Typické alkalické prostředky jsou ty kuchyňské, které k rozpuštění mastnoty používají právě alkalické chemikálie, nikoliv kyseliny. Speciálně na čištění vinylové střechy jsem našel výrobek Swissvax Vinyl Clean, který jak jinak, nejlépe jest nanešen speciálním kartáčkem této firmy a pak povrch leštěn dalším speciálním mikrovláknovým hadříkem po 20 minutách účinkování prostředku. Znáte to: „Skvrnu pořídíme lehce…“ a stojí to pouhých ….. Já jsem však zjistil, že tyto úkony lze provést i s něčím obyčejnějším. Acetonem, neboli ředidlem C 6000. Levné, smradlavé, účinné.
Impregnace plátěné střechy
– po vyčištění nechte střechu pořádně vyschnout. Proto bude vhodnější tuto údržbu provést den před vyjížďkou.
– Na střechu rovnoměrně naneste impregnaci. Tady už je potřeba určitě použít speciální přípravek a nebál bych se říct speciální přípravek na auto. Tím vylučuji impregnaci stanů, goretexových bot apod. Dnešní chemie a materiály už jsou složité a když ne napoprvé, bůhví co to udělá napopáté. Na trhu jsem opět našel rychlým náhledem toto
- Sonax 493,20 Kč
- Mercedes 331,- Kč
- Autokosmetika – A.cz 240,- Kč, tady si neodpustím poznámku na strašný překlad popisu výrobku: „Špatně se pro správný popis hledají slova“ Hm, tak je snad ani nebudeme hledat
- Detailing Shop.cz impregnace High tech Guard 650 Kč – taky výborný překlad: „protekce proti vodě a zašpinění“, dále Meguiars Convertible and Cabriolet Soft Top za 489 taky má nějakou protekci na OPBH
- Swissvax Lotos Protectant (asi pouze v sadě) 2.490,- Kč – má vydržet roky a obsahovat dvacetinásobek ochranných látek proti ostatním výrobkům
– Impregnace nesmí přijít do styku s něčím jiným než je plátno střechy. Jednou rukou stříkejte, druhou rukou s hadříkem chraňte lak, plastové okno, lišty, děti zvířata. Jak říkám, chemie je dneska sviňa.
– Co se okna týče, lze jej olepit alespoň na okrajích maskovací páskou.
Údržba vinylového okna
– vinylové okno nesmí přijít do styku s kartáči myčky, ať si říkají o citlivosti programu kabriolet co chtějí. Leda že by kartáče myčky byli z textilu, což jsou málokdy. Já znám jen jednu v Českých Budějovicích. Ne že by kartáče okno rozflákaly, ale poškrábou jej tak, že je z něj horší výhled.
– Jediný přípravek speciálně určený pro údržbu vinylových oken jsem našel u firmy Swissvax. Tato má i speciální sadu s renovačním voskem, hadříky, vatovými tampóny a dokonce vše s elegantní taštičkou. No nekupte to! Opět myslím, že ty věci kolem Vinyl Cleaner a renovačního vosku Cotton Aplicator, tak se to jmenuje, můžete pořídit i levněji, nicméně ten přípravek mě zaujal. Podle informací z webu Vinyl Cleaner okno vyčistí, odstraní středně velké škrábance (sic!) Cotton Aplicator pak nakonzervuje proti vyslepnutí a zajistí oknu ohebnost při skládání.
– Okno čištěte opět pohyby přímočarými, neboli lineárními, nikoliv krouživými.
– Dbejte na to, aby přípravky nepřišly do styku se střechou.
– Oba přípravky se mají použít jak z vnější tak z vnitřní strany okna
– Cena sady 1190,- Kč, cena Vynil Cleaneru 990,- Kč. „Takže to už asi koupíme rovnou tu sadu, mámo, ne?“
Tak, když už jste střechu ošetřili, tak ji pěkně složte a schovejte do auta, aby vám ji nikdo neumazal.
Hurá na výlet!
Poznámka: za uvedení čistících prostředků jsem nedostal ani korunu. Zatím.
Zápisky řidičovy, aneb Křenovická jízda 2011
Ti hoši mi byli sympatičtí na první pohled. Mládí, energie, entuziasmus a odvaha něco zkusit, v kombinaci zkusit něco tvůrčího a pozitivního, to potkávám málokdy. Ne že bych za mého mládí potkával takových lidí více…. Byl jsem proto rád, když jsme se s pár známými dohodli, že se účastníme Křenovické jízdy 2011, tj. srazu pořádaného hochy (a dívkami) z Klubu historických vozidel Křenovice. Kdo netuší, kde to je, je to nedaleko přehrady Orlíka, Milevska, na cestě mezi Bechyní a Zvíkovským mostem.
První veteránský sraz
Co se mě samotného týče, byl to můj první sraz veteránů v životě a tudíž jsem opravdu byl nervozní jak správná virgó intacta. Budou mě zkoušet? Budu nejlepší? Nesežere mě někdo / něco? Zabalila mi máma dost řízků? A co okurky?
Kolona kabrioletů
Tyto a mnohé jiné otázky mi přestaly mást hlavu v okamžiku, kdy jsme se na cestu do Křenovic někdy kolem osmé (!!!) ráno seřadili na benzínce v Hluboké nad Vltavou do čtyřčlenného průvodu kabrioletů a vydali se na cestu. Už tento zážitek by mi na celý den a další rok stačil. Klikatili jsme se Golf 1,9 GTI Cabrio, pak má Alfa Romeo Spider 2,0 (gumák) za mnou Davidova BMW Alpina Baur (E21) a nakonec Mercedes Benz 380 SL (R 109). Pokoušel jsem se zjev filmovat a málem párkrát zrušil formaci i mé auto, nicméně v této disciplíně mám ještě co dohánět. Video s takovou lahůdkou vám naservíruju někdy příště.
Na místě srazu již pár prvních srazantů bylo, takže jsme měli co okukovat krátce po registraci, úvodní fotografii na památku (fotku mě v autě jsem do té doby neměl!) a povinné klobáse. Jaká všechna auta byla k vidění je asi blbé popisovat, když se můžete podívat na stránkách klubu. Důležité pro nás bylo, že dorazili i naši pražští vyznavači pikniků v jejich MG B napíglovaném jak se patří. Parta byla kompletní.
Test znalostí
A začal jsem se potit. Jednak teplota stoupala obecně od slunce
a slibovala krásný den, jednak jsme začali vyplňovat testy. Seznal jsem, že byť čumím do časopisů, literatury a na internet „fpotstatěfurt“, mé encyklopedické znalosti jsou prozatím chabé. Proto při přiřazování značek automobilek k vlajkám jejich státní příslušnosti vypadal papír jak počmáraný mým tříletým synem a naopak teoretické otázky jako by zodpovídala má roční dcera. Nepomohly ani mozkové trusty s okolními stoly, spíše naopak. Si to zkuste sami! Disciplínu „Nakresli své auto“ jsem také svým minimalisticko impresionistickým pojetím nevyhrál, rozhodčí byli nakloněni spíše realistické kresbě. Vyhrálo Radkovo piáno (čti klavír), které nakreslil pro známého s Mercedesem W 123. Ale to předbíhám.
Jízda veteránů
Někdy kolem 10. se začala přilehlými silnicemi linout šňůra Wartburgů, Volv, Volh, Fordů, Fordů, Fordů, Citroenů, Alf (slovy dvě, cha!), Felicií, (snad) Spartaků, Mercedesů, jeden dlooooouhý Cadilac, co by vydal za šňůru i sám a tak dále a tak dále (už jste byli na těch klubových stránkách?). Zastávky kromě čurání jsme dělali samozřejmě při plnění úkolů, ty ale byly spíše pro zábavu a potěšení, než abychom si ukazovali kdo čurá výše. Jeden za všechny – po hmatu jsme v pytli měli poznat předměty. V tom mém byl napínák na alternátor (ten jsem nepoznal, do té doby jsem si jej nikdy nevšiml) a umělá vagína (tu jsem poznal!!!!) Fajn byly také kuželky s pneumatikama. Zde jsem opět nezářil, přestože jsem se důkladně připravoval kritickým okukováním stylu a techniky těch přede mnou. Zřejmě jsem je smíchal dohromady.
Za to jsem po mnohé objevil na nějakém zbloudilém parkovišti v nějaké vesnici krásně chlazený Birell navíc podaný z rukou moooc pěkné servírky, což při stoupající teplotě osvěžilo jak tělo, tak ….tělo. Oficiální spanilá jízda po překvapivě kvalitních silnicích v nepřekvapivě romantickém a nádherném prostředí skončila v Milevsku na náměstí posledním úkolem, jímž byly šipky. Podle mě foukal nepřípustně boční vítr zrovna když jsem házel já(!) Čas oběda jsme s pár přáteli strávili ve Zvíkovském pivovaru, vřele doporučuji. Tamní pivo, byť nealkoholické, mělo říz a jídlo co do poměru cena/výkon zcela předčilo mé očekávání. Prohlédli jsme si Zvíkov, jen tak procházkovým tempem a při startu zpět potěšili pár místních kluků startováním a zvukem motoru. Joj, ten obdiv, ten se neokouká.
Bílý Ford Sierra
Ještě k tomu obdivu – vedle nás parkoval kluk s bílým Ford Sierra, první verze s těmi předními světly ještě zapuštěnými. Hned jsem si vzpomněl, jak z Prahy za námi na periferii přijel za hlubokého socialismu bratrův spolužák z výšky a s tímto oblým zázrakem tehdejšího automobilového designu s přehledem balil malomětské baby. Kolega majitel to slyšel a potvrdil, že jeho tatínek, původní majitel vozu také rád vyznával tuto disciplínu. Jejich Sierra přitom byla v původním stavu včetně látkového interiéru a vypadala jako by před měsícem sjela z linky. Tomu říkám nejveteránovitější veterán!
Vyhlášení výsledků
Laky našich vozů se po návratu na místo výjezdu začaly zbarvovat pomalu do oranžova pod zapadajícím sluncem, únava tímtež byla na všech znatelná, nicméně jsme se dokázali zkoncentrovat na vyhlášení výsledků. Jejich přehled jistě najdete na klubových stránkách (jak to, že jste tam ještě nebyli ?!?). Já nic nevyhrál, takže nevidím důvod proč se o tom nějak zvlášť rozepisovat. Mou cenou stejně byl krásný den strávený v krásném autě (ano pane Vladimíre, tato Alfa Romeo JE krásné auto), s krásnými lidmi v krásné atmosféře. Zní to sice jako bych byl hippie, ale lépe to popsat neumím. I jiní mi potvrdili, že proti jiným srazům na tomto nebyla cítit nějaká řevnivost, kdo má lepší auto a kdo by se něměl se svou popelnicí ani ukazovat na ulici. A tak to ma byť.
P.S. těsně před vyhlášením přijel ještě jistý německý fanoušek v Citroenu SM, což byla pro mě velká lahůdka
Houpavý sporťák – Mercedes Benz 280 CE (C123)
„Říkala, že se jmenovala Goldie“ zněla mi v uších replika citlivého leč zásadového zabijáka Marwina ze Sin City, když jsem poprvé uviděl mého kamaráda Radka sedět za volantem kupé odvozeného od piána. Pro těch málo neznalých vysvětlím, že jde o Mercedes Benz řady W123 v dvoudveřové verzi, s pro tuto kategorii typickým chybějícím B sloupkem karoserie. C jako Coupé a E jako Einspritz – vstřikování. Barva tohoto konkrétního kusu byla zlatá champagne, proto mě napadlo to jméno. Už mu (jí?) zůstalo.
Youngtimer do práce
Goldie byl vyroben v roce 1981, tudíž opět patří do kategorie youngtimer, a právě proto se s ním výborně jezdí do práce. To ale trochu předjíždíme, vrátím se do minuty, kdy jsem jej viděl poprvé. Byla to obyčejná ojetina. Alespoň pro mě, léta zvyklého vídat za volantem pián veksláky, světské a jinou podobnou elitu socialismu. Měl kolizí poznačený PP blatník, prošoupané čalounění, sešlý lak, chrčivý zvuk šestiválcového motoru o objemu 2800 ccm. Vespod jsem se raději nedíval a čekal, kdy se jako ve filmovém vyvrcholení připitomělého gagu vyloupne po zabrždění světlo a bude se houpat až do další scény na posledních chatrných drátech. Nic takového se nestalo, naopak mi Radek vysvětlil, že když tohoto chcípajícího koníka nechám napást trávy na zázračné planině, bude z něj ráno udatný oř. Jen se nenechat zmást jeho zevnějškem.
Renovace
Inu, nechal jsem se přesvědčit, byť s doutnajícími pochybnostmi, a přihlížel jsem z povzdálí, jak jej Radek za mé peníze nechává pást na oné trávě. Jo vlastně, o tom jsem se nezmínil – koupil jsem jej od něj a nechal si jej zrenovovat. A skutečně, následky lehké bouračky odstranil jednoduše sehnatelný a vcelku levný náhradní díl, spodek na pár místech vyvařil, celý natřel Noverem a posléze zinkovou barvou. Automatická převodovka byla v pořádku a dle Radkovy zásady se v ní olej neměnil. Narušil by se prý lety zvedený ekosystém a převovka by dle jeho zkušeností nemusel fungovat úplně bezvadně.
Sedačky na prošoupaných místech nechal šikovnou čalounicí opravit pomocí kusu látky z jiného dárcovského vozu, nechal pořádně vyčistit a vycídit interiér. Na motoru provedl Radkův kolega Vítek generálku, vyčistili a seřídili brzdy, servo, diferenciál, zapalování, všechno se vším všudy. Mezitím úplně odstrojil a nechal udělat celolak. Golden champagne samozřejmě. I tentokrát jsme měli na lakýrníka štěstí, i když kapota motoru prošla jeho rukami třikrát. Chvilku jsem se cítil jako v pořadu Wheeler Dealers. Koupíme za dobře hezké auto, opravíme, prodáme jej, pokud možno se ziskem.
Audio pro youngtimera
Já ovšem prodat neumím, natož se ziskem. O tomto aspektu veteránského života ještě pár úvah napíšu. Já Goldieho neprodal a jezdím s ním téměř denně do práce, je to naše druhé rodinné auto. Je na nej absolutní spoleh, vše funguje jak má, resp. to co potřebuji, to funguje jak má. Celkově rekonstrukce přišla na 120.000,- Kč. Sehnal jsem do něj autorádio Becker, trochu starší než Goldie sám, ale stylové. K němu mi prodejce přidal i přepojovací kabel na iPhone, takže si hraju jak král. Samozřejmě zvuk trochu pokulhává, i když jsme v Hifi Stodole vybrali ty nejlepší reproduktory, které tam pasovaly. Dobově byly v autě umístěny dva reproduktory vepředu v palubní desce a vyřezávání dalších děr mi přišlo zbytečné, ne-li barbarské.
Specifika
Při tankování nezapomínám přidat do benzínu náhražku olova protože ventily něměly ještě v té době kalená sedla a brzy by se otloukly. Zjistil jsem, že nepotřebuji ani vyhřívané sedačky, dostatečný přívod vzduchu mi dodá díra mezi dveřmi a střechou po stažení všech oken, čudlíků mám tak akorát. Největší radost mi však dělají známí, kteří po usednutí překvapí pohodlné mercedesí sedačky a po pár metrech s blaženým úsměvem konstatují, že od tak měkkého odpérování si už dávno odvykli a že je to velice příjemné. Inu, v tomto sporťáku nepotřebuji spěchat z A do B jako motokára a pod plným plynem. Dokonce v pohodě dodržuji předepsanou rychlost a zkoušet nejvyšší 200 km/h či zrychení z 0 na 100 za 9,9 s také nepotřebuji zkoušet.
Úvodník
V mém prvním teaseru na zpatecka.cz jsem řekl, že blog vznikl smícháním mé vášně pro stará auta, lásky k fotografování s potřebou něco psát. K tomu dlužno dodat, že další ingredience byly hodiny často bezcílného brouzdání po webu, hlad po informacích v dostatečně zábavné a poučné formě, řady prázdných lahví vína a samozřejmě špetka exhibice.
Dlouho jsem se sám ptal sebe:” Jak bych to dělal já? Uměl bych napsat o autech něco nového? Něco přínosného? Něco co by se četlo dobře a ještě by se u toho dalo koukat na hezké obrázky? Něco vtipného?” Kdo nezkusí, neuvidí.
Kromě obrázků a článků o oldtimerech, youngtimerech, automobiliích, lidech a událostech mám ambici časem doplnit i videa. Těch myslím pro laskavého českého veteránistu není nikdy dost. Příspěvky předpokládám doplňovat rychleji než jednou měsíčně, pro začátek plánuji jednou týdně.
Blog jsem rozdělil na sekce, jak je vidíte v hlavičce. Panoptikum bude obsahovat zejména příběhy aut a jejich majitelů. V událostech se zaměřím na zážitky ze srazů, veletrhů, burz, výletů a vše další, co se kolem veteránů a veteránistů šustne. Rady a návody asi blíže popisovat není potřeba, pouze uvedu, že něco takového v ucelené podobě mi v Čechách dosud chybělo. Pelmel zahrne všechno ostatní – mé úvahy, automobiíie a ostatní témata s veterány související (o tom se take příliš nepíše).
Budu rád za všechny náměty, inspirace, komentáře, podněty, kritiku, připomínky, rád zveřejním i příspěvek někoho jiného, uvítám I jen samotnou isnpiraci.
Tohle je můj první pokus, prosím p.t. publikum o mírnou shovívavost.
Pohodlně se usaďte, připoutejte se, kuřte, je-li libo, zařaďte zpátečku a jedeme.
Jak si kravaťák pořídil klasické auto
Jsem kravaťák a jsem na to hrdý. Jsem kravaťák, čistokrevný, olejem a fyzickou prací de facto nedotčený. Brigády v mládí mě spíš utvrdily v postoji, že se spíše budu živit přemýšlením, než abych strkal pracky někam, kde mi je může při rozvíjení idey utrhnout.
Jako takovému se mi na hony nějak dokázaly vyhnout veškeré informace technického rázu vedoucí k poznání automobilů a jejich techniky.
Samozřejmě, že jsem věděl o existenci aut. Jen jsem si coby husákovo dítě dvou pracujících inteligentů nědokázal před rokem `89 ani představit, jak si na auto můžu vydělat. Samozřejmě, že jsem si na hranicích dospělosti udělal řidičák a vlastně odjakživa miloval řízení, z hlediska automobilové techniky jsem však utrpěl rychlokurs autoškoly, v němž se technika holt vypustila. A samozřejmě, že auto jsem si pořídil. Jen mě ty navoněné a nové nějak neuspokojují.
Prehistorie
Později jsem věděl, že ten kdo se v autech vyzná, rozuměj automechanik či autobazarista, nás kravaťáky vnímá pouze jako cíl své další obchodnické hříčky, kafkou nás nazývaje. Já sám jsem měl auto, do něhož jsem uměl nalít benzin, vodu do osřikovače a vložit cédéčko. Ostatní udělali hoši v montérkách.
Někde v podvědomí ovšem stejně čpěla od dětství potlačená touha po kráse kombinovaná s touhou po uznání okolí, touhou vlastnictví. V jakém jiném odvětví lze najít vše najednou než v automobilech? Ano, přiznávám se: jakožto mladší sourozenec ochoten udělat cokoliv pro zviditelnění a slávu, začal jsem si pořizovat klasické automobily. Píšu toto přiznání zcela ochotně a bez skrupulí, neboť jsem k tomuto závěru nejednou došel sebepsychoanalýzou, proč jsem si během dvou let dokázal pořídit 10 aut. Jednoduše mě fascinují. Jejich vzhled, to zejména, jejich funkce dovézt mě z bodu A do bodu B a přitom pokud možno vzbudit nějaký ten obdiv, jejich esprit.
Jde ovšem pouze o auto klasické, které byť kdysi bylo na každém rohu a vůbec nám nepřipadlo zajímavé, dnes má již punc výjimečnosti, zejména u laiků. Auto klasické, které jsem vytáhl z bažin koroze a zapomnění, nešetrnosti a pohrdání, jako vším co se nám okouká. Bohužel v našem rychlém světě se nám jaksi všechno okouká velice brzy, u aut spotřebních, tedy dnešních, platí, že vznik okoukanosti datujeme době leasingu či spotřebitelského úvěru minus 6 měsíců. Nejpozději.
Začalo to tak, že…
Tím, kdo otevřel Pandořinu skřínku, byl kolega Jirka. Měl u kolíbky vylitý olej z nějakého šestiválcového BMW motoru a kdysi mi vykládat, kterak s otcem rekonstruovali céeselko. Bylo to uchvacující. Rázem jsem si automobil představil něco jako Rozetské desky, které je nutno světu zachránit, krásu přenesmírnou, svědectví práce lidských rukou, umělcovo sdělení, prostředek zájmu děvčat, to vše v jednom.
Jeho další a další vyprávění o veteránském rallye, o koupi a oživování dalšího vraku, jakož i společné snění co by slušelo mně, dovedlo debatu s jiným kamarádem k osudovému lehce vychloubačnému oznámení, že si plánuji pořídit veterána. Nic moc starého, něco s čím by se dalo jezdit.
Veteránská horečka začíná
Na to mi ten kamarád odpověděl, že by se vlastně rád zbavil Mercedesu, který donedávna vylepšoval jeho ředitelskou prestiž. Dnes ovšem prý jeho mouchy zastiňují věčnou eleganci. W126 se prý jmenuje firemní označení. Moc mi to neříkalo, v mercedesech jsem se v té době nevyznal vůbec, ale fotka se mi zalíbila. Při cenové nabídce třicet tisíc mi zaskočil v hrdle džus a krátké nedokysličení mozku pak dílo dovršilo. Samozřejmě jsem kývnul. Nevěda co všechno mě čeká. To už je ale jiný příběh a já dodnes nezapomenu na první stresy, když jsem nemohl vyndat klíče ze zapalování (byla zařazená rychlost), když jsem málem nevyjel z myčky (byla slabá baterie), když jsem zůstal stát na frekventované křižovatce (opět slabá baterie), anebo když jsem vyplázl patnáct tisíc ve značkovém servisu aniž bych to na mém miláčkovi poznal. Hlavně ovšem budu vždy rád vzpomínat na chvíli, když mi dali do ruky klíčky od Maxe (tak jsem jej pojmenoval) poté, co udělali GO motoru, řízení, brzd, elektřiny, klimatizace, šíbru, nový lak, no prostě všechno pro to, aby vypadal jako z linky a já jsem byl tuze nadšen, že se mi povedlo přeměnit ojetinu pomalu plující v Cháronově loďce v krásného klasika. Byť to byla z hlediska ekonomiky čistá zhovadilost.
Čtení o veteránech
Postupem času jsem ovšem pořídil mercedesů několik, mezitím od dětství v podvědomí zasunutou Alfu Romeo, něco stihl i prodat, něco nechat zrekonstruovat atakdále atakdále.
Další mou slabostí s koníčky spojenou je touha si o nich číst, vzdělávat se a naplňovat Komenského „Učení hrou“. Zjistil jsem ovšem, že to co je na domácí půdě v domácím jazyku dostupné, není hrou podle mých představ, popřípadě není žádnou hrou. A už vůbec ne podle představ Komenského. Povětšinou suché informace se opakují dokola, a když jediný zábavný časopis během týdne přečtu, musím čekat dalšího půl roku na nové číslo. Chápu, německému vydavateli se častější periodicita nevyplácí, nicméně já musel ten čas zabíjet brouzdáním po inzerátech a nákupem drahých, byť zábavných, časopisů zahraničních.
Proto přicházím já, celý v bílém (jak se říká), a hodlám zvednout hozenou rukavici (to se taky říká), abych našel potěšení z vašeho potěšení (to myslím zatím nikdo takhle neřekl), až budete číst zdejší příspěvky. Sám se přitom mohu učit a své znalosti předávat dál. Hodlám přitom čerpat i ze zahraničních zdrojů, protože zejména na západ od nás má veteránské hnutí výrazně širší tradici, větší rozhled a v neposlední řadě je to holt větší pískoviště. To však neznamená, že zdejší pískoviště je nezajímavé, ba právě naopak. Pokud víte o někom, kdo tajně touží být osloven, či jste to vy sám/sama, kdo se chce pochlubit, podělit, či dát prostě jen tak světu na vědomí svou přítomnost, ozvěte se mi. Určitě něco vymyslíme. Žijeme jen jednou a proč bychom se u toho neměli bavit.










































